76% ziet enkel uitstootvrije wagens in Leuven vanaf 2035 niet zitten

Ring Leuven

Tien dagen geleden lanceerden we bij Leuven Actueel een poll met de stelling 'In 2035 mag je Leuven alleen nog binnen met een uitstootvrije auto, als het van Leuven 2030 afhangt. Een goede zaak of niet?', naar aanleiding van dit artikel waarin Leuven 2030 stelt dat om Leuven klimaatneutraal te krijgen tegen 2050, er enkel nog emissievrije wagens op de Leuvense wegen mogen rijden vanaf 2035.

76 procent van de stemmen, ofwel 1297 van de 1708 stemmen gingen naar 'Nee, dat is onhaalbaar'. 24 procent van de stemmen, ofwel 411 van de 1708 stemmen gingen naar 'Ja, doen'. 

Lubbeeks burgemeester Theo Francken (N-VA) neemt het Leuvens stadsbestuur op de korrel en heeft het over 'melkkoemobiliteit'. "Het Leuvense stadsbestuur is op een heilige missie. 100.000 ANPR-boetes op een jaar tijd: alweer 5,7 miljoen euro binnengehaald, een verdubbeling t.o.v 2020, vaak met onduidelijke verkeersborden die je al rijdend amper kan lezen. Zone 30 ingevoerd op brede wegen zonder verkeersgevaar, 30% minder wagens tegen 2030, 75% minder tegen 2050, mobiliteitsplan Kessel-Lo met allerhande knips en zoneringen waardoor alles verplicht wordt geconcentreerd op de Diestsesteenweg die al compleet verzadigd is", zo somt Francken op.

"Leuven ontvangt veel geld uit het gemeente- en stedenfonds om haar centrumfunctie waar te maken. Een rol die ze steeds beperkter invult. Intussen wordt het verkeer steeds meer oostwaarts geduwd. Gemeenten als Lubbeek, Bierbeek, Holsbeek mogen de lasten dragen. Iedereen wil een leefbare straat, buurt, gemeente of stad. Maar dit lijkt al te sterk op het NIMBY(not in my backyard, red.)-syndroom. De roodgroene oorlog tegen de auto mag wel eens stoppen. Of moet de groene rand rond Leuven dezelfde weg op gaan en haar straten en wijken afzetten voor Leuvenaars? Wat heeft dit alles nog met verkeersveiligheid te maken? Is dat de samenleving die we wensen? Ik niet", besluit Francken.

Lees meer over