Onenigheid over vernietiging omgevingsvergunning voor luchthaven in Zaventem

Vliegtuig op de landingsbaan in Zaventem

De gemeente Kortenberg dient een verzoekschrift in tot vernietiging tegen het ministerieel besluit van 29 maart 2024 waarbij de omgevingsvergunningsaanvraag van de luchthaven van Zaventem voor de exploitatie van een luchthaven met de hernieuwing van de vergunning voor de start- en landingsbanen op Luchthaven Brussel-Nationaal werd goedgekeurd. De N-VA-oppositie vindt dan wel weer dat de gemeente de werkgelegenheid in de omgeving zo op het spel zet.

Hoewel Kortenberg het economische belang van de nationale luchthaven erkent en niet streeft naar de sluiting ervan, is het college van mening dat de vernieuwde vergunning onvoldoende rekening houdt met de inwoners van Kortenberg, met name op het gebied van gezondheid. Het betreurt dat de opgelegde voorwaarden ontoereikend zijn om het evenwicht tussen de economische belangen van de luchthaven en de leefbaarheid voor de omwonenden te garanderen. De goedgekeurde maatregelen met betrekking tot de discipline gezondheid worden als louter symbolisch beschouwd en zijn niet gebaseerd op de resultaten van een gezondheidskundig onderzoek. De omgevingsvergunning werd toegekend voor onbepaalde duur, wat het moeilijk maakt om in de toekomst nachtvluchten af te schaffen of de voorwaarden daartoe te verfijnen, aangezien duidelijke voorwaarden met betrekking tot de uitfasering van vertrekkende nachtvluchten ontbreken.

Tot slot is het college kritisch over een aandachtspunt in de vergunning met betrekking tot het ‘optimaliseren’ van de startbanen (L25 – Kortenberg), omdat dit zou kunnen leiden tot sluipende besluitvorming. Het gemeentebestuur van Kortenberg benadrukt dat het minderhinderplan van Kortenberg duidelijk stelt dat een verlenging van de start- en/of landingsbanen niet aan de orde kan zijn.

Het annulatieberoep heeft niet als gevolg dat er op de luchthaven niet meer mag worden gevlogen. Er zal volgens de vergunningsvoorwaarden van 2004 verder gewerkt worden tot de Raad voor Vergunningsbetwistingen een uitspraak velt.

NV-A Kortenberg kant zich tegen het ingediende verzoekschrift.

“We zijn verbaasd door deze actie vanuit het Kortenbergse CD&V - Open VLD gemeentebestuur. In de omgevingsvergunning die door minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) werd goedgekeurd werd net een evenwicht gezocht en gevonden tussen de leefbaarheid in onze regio en het economisch belang van de luchthaven. Wat het bestuur nu voorstelt, kunnen we moeilijk anders benoemen dan een activistische agenda”, aldus Hans Vanhoof, N-VA fractieleider in Kortenberg.

“De luchthaven van Zaventem is de grootste economische motor in Vlaams-Brabant, stelt meer dan 60.000 mensen te werk en heeft de afgelopen decennia voor enorme welvaartscreatie gezorgd. Ongeveer 1.000 inwoners uit Kortenberg zijn verbonden met en afhankelijk van de activiteiten in en rond de luchthaven. Voor de Kortenbergenaren maakt de luchthaven dan ook deel uit van het Vlaams-Brabants DNA, met de lusten maar ook lasten daaraan gekoppeld. Dit betekent niet dat men blind moet zijn voor impact van geluids- en andere overlast. Het is net daar waar minister Demir werk van maakt, door beperkingen op te leggen op totaal aantal vluchten, op geluidsoverlast, een significante daling in te schrijven van aantal slaapgestoorden, enzovoort. Het Kortenbergs gemeentebestuur wil die evenwichten doorbreken en vraagt niets minder dan een ander, lees afgeslankt, economisch model voor de luchthaven. Dit betekent een gigantische impact op de cargo-activiteit, maar ook op de aantrekkingskracht van Zaventem voor passagiers- en chartervluchten. Een dergelijk scenario heeft zware gevolgen voor de werkgelegenheid en dus het welzijn en de welvaart voor velen in onze regio. De actie van het Kortenbergs gemeentebestuur zet dan ook het broze maar toekomstgerichte evenwicht voor de luchthaven van Zaventem op het spel. Vandaar ons verzet en oproep om alsnog dit verzoek niet in te dienen", besluit Vanhoof.

Lees meer over