Stoomtrein rijdt in Nederland dankzij hulp uit Haacht

stoomtrein
Leerlingen van Don Bosco Haacht maakten het bordes en de toegangstrap voor een Zweedse stoomlocomotief uit 1910. Vorig weekend reed de trein voor het eerst op het terrein van de Miljoenenlijn in het Nederlandse Simpelveld.

Het weekend van 3 en 4 juli was voor de vrijwilligers van de Miljoenenlijn een moment om naar uit te kijken. Niet alleen begon de stoomtrein weer te rijden, na jaren van dromen werd ook een zogenaamd ”bordessein” in dienst genomen.

Moderne seinen kan men min of meer vergelijken met verkeerslichten: aan de hand van gekleurde lampen weet de treinbestuurder wat hij/zij moet doen. Vroeger gebeurde dit echter met grote beweegbare borden, seinarmen genoemd. Afhankelijk van de positie van zo’n seinarm wist de treinbestuurder of hij mocht rijden, dan wel moest stoppen. Bij een bordessein stonden twee of meer seinpalen naast elkaar bovenop een bordes. Op die palen bevonden zich dan de seinarmen. Dit systeem werd gebruikt om een treinbestuurder te tonen of hij naar links of naar rechts moest rijden. Nu is het niet zo dat een trein een stuur heeft, maar dit kon wel van belang zijn voor bijvoorbeeld de snelheid die hij mocht aanhouden voorbij het sein.

De vrijwilligers van de Miljoenenlijn droomden al ruim 25 jaar over de realisatie van zo’n bordessein. Stelselmatig werden meer en meer onderdelen verzameld, maar met name het bordes en de toegangstrap ontbraken. Vrijwilliger Dave Habraken is als leraar elektronica werkzaam in Don Bosco Haacht en was projectleider van de heropbouw van dit sein. Binnen Don Bosco Haacht was praktijkleraar Paul Ventôse meteen enthousiast om met zijn leerlingen uit de lasafdeling de ontbrekende onderdelen te construeren. Voor Paul was dit ineens zijn laatste grote project, want hij ging na afloop van dit schooljaar met pensioen. Ook leraar mechanische vormgevingstechnieken  Peter Verswyvel en enkele van zijn leerlingen hielpen mee aan de realisatie.

Nadat in de herfst van 2020 de onderdelen van Haacht naar het Nederlandse Simpelveld werden overgebracht, kon daar het sein van ruim 7 meter hoog en ruim een ton zwaar worden opgebouwd. De plaatsing volgde in januari 2021, maar daarna moest alles natuurlijk nog op een van de vier seinhuizen langs de museumspoorlijn worden aangesloten. Hierna was het enkel nog wachten totdat de coronacijfers voldoende waren gedaald. Dit was tegen de zomer het geval en dus ging het nieuwe rijseizoen afgelopen weekend van start. Daarbij werd het bordessein in stijl ingehuldigd: de Zweedse stoomlocomotief E2 1040 uit 1910 pufte met de luxerijtuigen van dit spoorwegmuseum onder het sein door. De machinist wist door het nieuwe bordessein alvast goed waar hij naartoe zou rijden.

Zin om eens mee te rijden en het sein zelf te bewonderen? Meer info vindt u via www.miljoenenlijn.nl

Foto: Dave Habraken. 

Lees meer over