COLUMN Zone 30: enorm gedragen of bron van ergernis?

Cartoon over de zone 30 in Leuven
In Leuven wordt de komende maanden de zone 30 uitgerold in alle deelgemeenten.

De zone 30 wordt de komende maanden uitgerold in alle Leuvense deelgemeenten. Volgens bevoegd schepen David Dessers (Groen) wordt de maatregel “enorm gedragen” maar uit een poll van leuvenactueel.be blijkt toch iets anders.

In navolging van Leuven wordt de zone 30 nu ook de norm in alle deelgemeenten. Enkel verbindingsstraten met een afgescheiden fietspad krijgen een uitzondering. Daarmee geldt op liefst 370 kilometer van de Leuvense wegen een maximumsnelheid van 30 km/uur. Valt er iets te zeggen voor de uitbreiding van de zone 30? Feit is dat Leuven net zoals vele andere gemeenten en steden de internationale trend volgt en dat volgens Vias Institute het risico op overlijden van een voetganger bij een aanrijding vijf keer lager ligt bij 30 km/uur. Schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen) voert ook aan dat de leefkwaliteit zal verhogen, onder meer omdat er minder geluidshinder en minder sluipverkeer zal zijn. Wat dat laatste betreft bestaat er lang geen zekerheid maar er valt dus wel iets te zeggen voor de invoering van een zone 30. Je kan je wel de vraag stellen of die maatregelen algemeen moet worden ingevoerd als de nieuwe norm of enkel op locaties waar de verkeersveiligheid nog steeds te wensen overlaat.

Het is maar de vraag of de maatregel wel zo “enorm gedragen” is als schepen Dessers beweert. Op de sociale media –voor wat ze waard zijn uiteraard- laten de reacties weinig aan de verbeelding over. En uit een poll van leuvenactueel.be bleek dat ruim 85% van de mensen die reageerden niet akkoord is met de algemene invoering van de zone 30. Op een totaal van 5.721 respondenten is dat toch opmerkelijk, om niet te zeggen dat het resultaat het begrip ‘enorm gedragen’ toch in een ander perspectief zet. Wetenschappelijk onfeilbaar is die poll niet maar dat is de stelling “enorm gedragen” ook niet aangezien het eerder om een aanvoelen gaat dan om exacte cijfers na bijvoorbeeld een referendum over de zone 30 of een officiële specifieke bevraging die in elke Leuvense postbus is gevallen.

Tegenstanders vragen zich nu af waar het mobiliteitsbeleid van Groen, Vooruit en CD&V zal eindigen in Leuven. In Het Laatste Nieuws liet schepen Dessers alvast optekenen dat het bestuur de dialoog aangaat met Vlaams minister Lydia Peeters om ook op gewestwegen –de Tervuursesteenweg bijvoorbeeld- een zone 30 in te voeren. Volgens de schepen is de zone 30 ook het beginpunt van een grondige hertekening van de mobiliteit. “We merken dat veel buurtbewoners zelf vragen om de snelheid te milderen met zelfgemaakte borden. Steeds meer buurten kiezen er zelfs voor om woonerf te worden. Daar geldt dan een zone 20”, aldus David Dessers. Hoog tijd om de nummerplaat voor fietsers weer in te voeren, denk ik dan. Blijft de vraag: kiest de hele buurt daarvoor of enkel diegenen die op dezelfde lijn zitten als de groene fractie? Feit is dat Groen alles op alles zet om iedereen op de fiets te krijgen. Dat is een visie als een andere maar niet iedereen heeft de luxe om op enkele kilometers van het werk te wonen.

Zeger Debyser (N-VA) stelt zich nu de vraag of er sprake is van een ideologische strijd tegen ‘koning auto’. Schepen Dessers stelt resoluut dat het enkel gaat om meer leefbaarheid en meer verkeersveiligheid. Hij ziet zichzelf ook niet als de architect van de zone 30 en verwijst naar voorganger -toen was er nog geen specifieke schepen van Mobiliteit in Leuven- Dirk Robbeets (Vooruit). “Ik sta dus op de schouders van reuzen”, klinkt het. Toch maar opletten dat je op die eenzame hoogte de bekommernissen van alle mensen nog kan horen…

Bart Mertens

Lees meer over