COLUMN: Grote verdeeldheid over Benedenstadparking

De geplande Benedenstadparking laat stof opwaaien in Leuven.

Is een grote parking in de Leuvense benedenstad een zegen of een vloek? Project Benedenstadparking is duidelijk een heikel dossier want zowel binnen als buiten de politiek heerst de verdeeldheid. Eén zaak is zeker: eensgezindheid lijkt per definitie uitgesloten.

Komt er een ondergrondse parking in de Leuvense benedenstad? Het antwoord op die vraag is duidelijk ‘ja’ voor meerderheidspartijen Vooruit, CD&V en Groen. “Omdat het nodig is voor de ontwikkeling van de benedenstad. Door parking Benedenstad te realiseren, kunnen we de Vismarkt ook autovrij maken”, aldus schepen Carl Devlies (CD&V). De handelaars van de Mechelsestraat zitten ongeveer op dezelfde lijn: “Een stad die leeft en ‘bougeert’ heeft een handelsfunctie en moet 24/7 goed bereikbaar zijn op verschillende manieren, van te voet tot de wagen”, laat handelaar Erik Meulemans optekenen namens ‘Winkelwijk Mechelsestraat’.

Tot zover de voorstanders maar er zijn ook tegenstanders, binnen en buiten de politiek. “De noodzaak voor een Bruulparking 2.0 is niet bewezen, net zoals die van Bruulparking 1.0 ook niet bewezen was”, laat buurtbewoonster Bie Daems optekenen. “De kostprijs van 25 miljoen euro is een eerste raming maar aangezien er nog dieper zal worden gegraven in waterzieke grond zal het kostenplaatje snel verder oplopen. Dit worden de duurste parkeerplaatsen van Europa, nota bene betaald door de Leuvenaar. De beslissing om Bruulparking 2.0 te bouwen is het resultaat van een politiek akkoord, wat het stadsbestuur er ook over zegt.”

Wat dat laatste betreft heeft Bie Daems wellicht gelijk want toen Groen deel ging uitmaken van de nieuwe coalitie werd de geplande Bruulparking in de vuilnisbak gekieperd. Niet veel later lag project Benedenstadparking al op de tafel. Politiek is geven en nemen, ook voor de groene fractie die kop van jut is bij de Leuvense oppositiepartijen omdat ze de nieuwe plannen op amper honderd meter van het originele plan nu wel steunen. Nu verlangt de eerlijkheid wel dat ook oppositiepartij N-VA al van standpunt veranderde over het parkeerproject. De nieuwe plannen kunnen alvast niet op steun rekenen en N-VA stelt nu voor om een combinatie te maken tussen parkeren in het gebouw van Interleuven in de Brouwersstraat en een autoluwe Vismarkt. Een vis noch vlees-oplossing maar wel eentje die het voordeel heeft dat er snel vooruitgang geboekt kan worden. PVDA toont zich dan weer standvastig in de strijd tegen de nieuwe parking. De linkse partij was tegen de afgevoerde Bruulparking en blijft nu ook tegen de realisatie van parking Benedenstad. “Het is simpelweg niet nodig want op 800 meter staat parking Vaartkom –met shuttle naar het centrum- lang niet vol”, klinkt het. Je ziet al van ver aankomen dat er nog veel water door de Dijle zal vloeien vooraleer dit dossier rond is gezien de grote verdeeldheid. Eén zaak is zeker: eensgezindheid lijkt per definitie uitgesloten.

Bart Mertens

Lees meer over