Vrouw die 2,5 maanden aan gestort geld probeert te geraken ontvangt geld dag na artikel bij Leuven Actueel

17 April 2024 | 10u00 | Gepost door redactie
Bancontact

De Leuvense vrouw die een briefje van 500 euro in de bankautomaat stak en 'na analyse' slechts 200 euro terugkreeg, heeft na het artikel op Leuven Actueel van maandag haar geld eindelijk teruggekregen: iets wat haar bank Belfius initieel weigerde.

De dame wilde een briefje van 500 euro dat ze van haar grootmoeder gekregen had in de bankautomaat van het CASH-punt op de Leuvense Bondgenotenlaan steken. Die slikte het briefje in en gaf nadien aan dat het om 200 euro ging. Een betwistingsprocedure werd gestart. Meer dan twee maanden nadien, na 'analyse' van Batopin, het geldautomatenbedrijf van de vier grootbanken, wou Belfius slechts 200 euro teruggeven. Nochtans ging het om een gekend probleem. 

"Het probleem is dat we werken met een systeem van laserprintplaten in de banken die zijn goedgekeurd door de Nationale Bank van België, maar de voorbije periode stak een probleem meermaals de kop op. Een heel aantal bankbiljetten van 500 euro werd gedrukt in Oost-Europa. Op zich scheelt er niets met die biljetten, maar op één of andere manier is er wel een klein foutje in dat biljet geslopen waardoor die door de automaten wordt aanzien als een vals briefje van 200 euro. We zijn momenteel aan het uitzoeken hoe we dit euvel kunnen verhelpen", zei Senne Poelmans, woordvoerder van Batopin, hierover.

"Ondertussen heeft Batopin mij gecontacteerd en ervoor gezorgd dat ik mijn geld terug heb. Zij leggen de schuld bij Belfius. Belfius legt de schuld dan weer bij Batopin. Ik zal zo snel mogelijk naar een andere bank overstappen want ik ben totaal niet tevreden van Belfius en hun kantoor op de Grote Markt. Tijd voor een andere bank", klinkt het bij de dame die eindelijk haar 500 euro terug heeft. "Gezien de vele negatieve reacties die op het artikel gekomen zijn, ga ik nooit meer gebruik maken van de CASH-punten", besluit ze.