Bankautomaat slikt briefje van 500 euro in, bank wil slechts 200 euro teruggeven

15 April 2024 | 10u00 | Gepost door redactie
Bancontact

Een Leuvense vrouw, I.C., ging op donderdag 1 februari naar het Bancontact CASH-punt op de Bondgenotenlaan. Daar wilde ze een briefje van 500 euro in de bankautomaat steken, iets wat we met onze eigen ogen konden vaststellen. Een briefje dat ze van haar grootmoeder gekregen had om het nieuwe jaar in te gaan. Daar waar de eerste bankautomaat het briefje nog weigerde, slikte de tweede het briefje in en gaf deze aan dat er iets was misgelopen. Geen storting van 500 euro, zo bleek later, wel 200 euro. 300 euro minder dus. De vrouw startte hierop een betwistingsprocedure. Ook ‘na analyse’ van Batopin, zo’n twee maanden later, wil Belfius slechts 200 uitkeren.

“Plots kreeg ik de vraag van mijn bank Belfius of ik er wel zeker van was dat ik geen briefje van 500 maar eentje van 200 in de automaat had gestoken. ‘We hebben een dossier geopend bij Batopin en kregen een bevestiging van Batopin dat er een biljet van 200 euro werd ingevoerd’, klonk het. Nochtans wordt er volgens een medewerker van Belfius in zulke gevallen een rapport opgemaakt naar aanleiding van de betwisting aangezien ‘het biljet werd ingehouden voor analyse’. Dat moet een bijzondere analyse geweest zijn: een briefje van 500 nauwkeuring inspecteren en concluderen dat het om eentje van 200 gaat. Uiteraard ken ik het verschil tussen 500 en 200 euro. Ongelooflijk eigenlijk”, stelt de gedupeerde klant, die het opgestelde rapport opvroeg maar dat nog niet onder ogen kreeg. 

“Ik was eerst bang dat mijn grootmoeder zonder het te weten valse biljetten had uitgedeeld aan de familie, maar de andere familieleden bevestigden dat ze allemaal geen problemen hadden ondervonden. Ze stortten het geld wel bij hun bank in kwestie, en niet bij Bancontact. Ik heb heel veel spijt dat ik bij Bancontact heb gestort. Misschien was dit bij mijn eigen Belfiusbank niet voorgevallen. Ik heb mijn les geleerd, maar daar helaas 300 euro voor moeten afgeven”, stelt de benadeelde dame.

Bij Batopin, het geldautomatenbedrijf van de Belgische grootbanken, herkennen ze het probleem. "Het probleem is dat we werken met een systeem van laserprintplaten in de banken die zijn goedgekeurd door de Nationale Bank van België, maar de voorbije periode stak een probleem meermaals de kop op. Een heel aantal bankbiljetten van 500 euro werd gedrukt in Oost-Europa. Op zich scheelt er niets met die biljetten, maar op één of andere manier is er wel een klein foutje in dat biljet geslopen waardoor die door de automaten wordt aanzien als een vals briefje van 200 euro. We zijn momenteel aan het uitzoeken hoe we dit euvel kunnen verhelpen", aldus Senne Poelmans, woordvoerder van Batopin. 

Het is dan wel opmerkelijk te noemen dat Batopin weet waar het probleem zit, maar toch 200 euro terugbetaalt in plaats van 500. En dat na een betwistingsprocedure van twee maanden nadat er een analyse op het desbetreffende briefje zou gebeurd zijn. “We doen er alles aan om dat probleem intern op te lossen zodat de vrouw in kwestie haar geld terugkrijgt”, besluit Poelmans.