Meer dan 10.000 ANPR-boetes per maand, ‘maar vaststellingen in dalende lijn’

Burchtstraat
Volgens het Leuvense stadbestuur zijn de ANPR-overtredingen voor het hele grondgebied in dalende lijn. “Dat betekent dat er minder overtredingen zijn en de omgeving dus veiliger is”, zegt burgemeester Mohamed Ridouani (Vooruit). “Een erg gekleurde interpretatie”, meent gemeenteraadslid Zeger Debyser (N-VA). “Een onoplettende bezoeker die 58 euro moet betalen omdat hij door de knip van Burchtstraat rijdt, zien we niet meer terug in Leuven”, aldus nog Debyser.

In een eerder artikel omtrent de knip in de Burchtstraat, vroegen wij bij Leuven Actueel al cijfers op over het aantal ANPR-overtredingen. Toen wenste de stad Leuven deze niet mee te delen. Ook nu zijn er geen absolute cijfers meegedeeld, slechts een vage grafiek.

In Leuven staan in vier zones ANPR-camera’s om de toegangsregels te handhaven: Spaanse Kroon, Martelarenplein, het voetgangersgebied en de Burchtstraat. Bij de invoering van de ANPR-handhaving was er op elke locatie een piek aan vaststellingen. “Ondertussen zit het aantal vaststellingen in alle zones in dalende lijn en is het overal met meer dan de helft gedaald. Het totale aantal vaststellingen van alle zones samen neemt wel toe, omdat er nieuwe locaties zijn bijgekomen. Een vergelijking van de jaarcijfers is onmogelijk, omdat het over verschillende periodes en bijkomende locaties gaat”, zegt burgemeester Ridouani. Zo zijn de ANPR-camera’s in de voetgangerszone in oktober 2020 in werking getreden, en in februari 2021 in de Burchtstraat. “We stellen vast dat het aantal vaststellingen in elke zone met meer dan de helft gedaald is sinds de inwerkingtreding. Dat betekent dat er minder overtredingen zijn, en de omgeving dus veiliger en aangenamer is om te wandelen, te fietsen, elkaar te ontmoeten”, zegt Ridouani.

"Er is zeker geen leegloop in de winkels, er is zopas zelfs nog een nieuwe zaak geopend, vlak aan het kruispunt van de knip. De leefbaarheid, luchtkwaliteit en verkeersveiligheid van de buurt is daarnaast sterk verbeterd, dat hebben buurtbewoners en de Fietsersbond ons ook gemeld. Er zijn 50 tot 75 procent minder auto's geteld: daarmee hebben we al een groot deel van ons doel bereikt”, vertelde schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen) daarover op de gemeenteraad. Na een jaar zou de knip in de Burchtstraat geëvalueerd worden.

“De cijfers leren eigenlijk twee zaken: dat elke invoering van nieuwe ANPR-camera boetes leidt tot een torenhoog aantal boetes én dat de cijfer vervolgens stabiliseren op een niveau dat nog steeds hoog is”, vindt Zeger Debyser (N-VA). “Een voorbeeld: de ANPR-camera’s aan de Spaanse Kroon (Oudebaan en Hoegaardsestraat) waren bij de invoering ervan in juli 2017 goed voor ongeveer 2.750 GAS-boetes. Dit aantal daalde vervolgens geleidelijk aan tot ongeveer 500 inbreuken per maand in augustus 2019. Sindsdien blijven de camera’s aan de Spaanse Kroon op een constant niveau van 500 inbreuken per maand flitsen. Ook de cijfers voor het Martelarenplein zijn niet zo rooskleurig als het stadsbestuur wil laten geloven. Daar zien we zelfs dat de cijfers sinds mei 2021 opnieuw aan het stijgen zijn en de laatste maanden op een constant niveau van 2.300 inbreuken per maand flitsen. Dat zijn er 74 per dag. Als klap op de vuurpijl brak de ANPR-camera aan de Burchtstraat alle records door bij zijn indienststelling de eerste maand meer dan 8.000 inbreuken, oftewel 260 per dag, vast te stellen. Dat is ondertussen wel gedaald tot ‘slechts’ 3.000 vaststellingen per maand, maar dat zijn er dus nog steeds 100 per dag.” Volgens de grafiek van de stad Leuven worden er in de Burchtstraat, in het voetgangersgebied en het Martelarenplein maandelijks tussen de 2.000 en de 4.000 ANPR-vaststellingen gedaan. In de Spaanse Kroon gaat het om minder dan 2.000 vaststellingen. Goed voor -naar schatting- meer dan 10.000 ANPR-boetes per maand.

“Terwijl het stadsbestuur zich op de borst klopt omdat de cijfers sinds de inwerkingtreding gedaald zijn, heeft het dus eigenlijk maar weinig om zich vrolijk over te maken. De cijfers mogen dan wel gezakt zijn vergeleken met de eerste maanden na de inwerkingtreding, de meeste ANPR-camera’s flitsen op vandaag nog steeds op een erg hoog niveau. Dit leidt niet alleen tot torenhoge boetes, maar laten we vooral toch ook niet vergeten dat dit elke keer gepaard gaat met een onveilige verkeerssituatie. En wat gezegd van de verstrooide beboete bezoeker die door een onoplettendheid bijvoorbeeld door de knip van de Burchtstraat rijdt, vervolgens een boete van 58 EUR in zijn of haar bus krijgt? Die zien we misschien niet meer terug in Leuven, met alle nadelige gevolgen voor onze handel en horeca”, zo vreest Debyser.

“Wij vragen heel concreet om met een waarschuwing te werken bij een eerste overtreding. Zo leren de mensen de nieuwe verkeerssituatie kennen zonder dat ze boos de stad de rug toekeren. Qua verkeersveiligheid maakt dat weinig verschil, maar dit zal tot minder frustraties en ongenoegen leiden. En waar de cijfers hoog blijven, dringt zich een veel betere signalisatie op, zoals ook onder meer de bewoners van de Spaanse Kroon vragen. Signalisatie ter hoogte van de Vlietstraat waar men de ‘ANPR-zone’ inrijdt, zou al kunnen helpen”, besluit Debyser. Het moge duidelijk zijn: over het ANPR-hoofdstuk is het laatste nog niet gezegd of geschreven.

Lees meer over