N-VA Holsbeek pleit voor de afschaffing van de voorrang van rechts

Diefstal uit auto
Het huidige bestuur van Holsbeek gebruikt op veel kruispunten de voorrang van rechts om de snelheid te verlagen. In realiteit zou dit vaak in onduidelijke en gevaarlijke verkeerssituaties resulteren, ook in schoolomgevingen waar op schooldagen toch heel wat jonge fietsertjes te bespeuren vallen. Om Holsbeek verkeersveiliger te maken en een vlotte doorstroom langsheen de ruggengraat te realiseren vraagt N-VA Holsbeek om de voorrang van rechts op het grondgebied van Holsbeek zoveel mogelijk af te schaffen.

De gemeente Holsbeek heeft recent een aantal aanpassingen gedaan in Holsbeek-dorp om voorrang van rechts kracht bij te zetten en zo het verkeer af te remmen. Het klopt dat de voorrang van rechts redelijk eenvoudig in mekaar zit, maar in de praktijk blijken heel wat bestuurders het er toch moeilijk mee te hebben. N-VA Holsbeek vindt het belangrijk dat ook de kwetsbare verkeersdeelnemers zoals jongeren en senioren, de verkeerssituatie goed kunnen inschatten. 

“Voorrang van rechts blijft voor verwarring zorgen. Zeker bij de fietsers en schoolgaande jeugd geeft een geschilderd symbool op de weg niet altijd de gewenste, veilige verkeerssituatie.”, zegt Jo Vanmechelen, N-VA gemeenteraadslid. “Zo is de juiste inrichting van een kruispunt veel efficiënter om een lagere snelheid af te dwingen. Wij stellen voor om de voorrang van rechts af te schaffen en in de schoolomgevingen te werken met trajectcontroles of slimme verkeerslichten met een “rode rem”; ga je over de snelheidslimiet, dan krijg je een rood licht. In Geetbets, Schiplaken en Brecht is dit al in gebruik", klonk het.

“Wij vragen dan ook om de afschaffing van de voorrang van rechts over het hele grondgebied te onderzoeken en om de beslissing opnieuw voor te leggen aan de gemeenteraad. Vele gemeenten zoals Bekkevoort, Lubbeek, Tielt-Winge, Glabbeek, Wervik, Linter, Dilbeek en Geel gingen ons hierin al voor. In Geel rijdt het verkeer vlotter en in Dilbeek en Glabbeek daalde het aantal ongevallen. Deze vaststellingen bevestigen eerder onderzoek van VAB waaruit blijkt dat het afschaffen van de voorrang van rechts de verkeersveiligheid ten goede komt.”, aldus Jo Vanmechelen.

Lees meer over