Steeds meer restaurants schakelen over op take away door coronacrisis “Maar ik zal al blij zijn als we break-even draaien”

2 maanden geleden
door Redactie

Door de coronacrisis zijn ook in Leuven alle restaurants al sinds 13 maart gesloten. Om toch niet werkeloos toe te kijken, schakelen veel van hen over op take away. Maar volgens Siu Yu van Capital 88 loont dat nauwelijks de moeite. “Als we aan het einde van de crisis break-even hebben gedraaid, zal ik al blij zijn.”

Net als alle andere Leuvense restaurants is Capital 88 in de Fonteinstraat al een kleine maand gesloten.

Siu Yu: “Die vrijdag hebben we onze laatste shift gedraaid. Aanvankelijk dachten we alles af te sluiten, ook het take away-gedeelte (wat al bestond in Capital 88, red.). Toen we hoorden dat take away toch werd toegestaan, zijn we met het team gaan samen zitten: was iedereen nog gezond? Zag iedereen het zitten om verder te werken? De veiligheid van ons personeel blijft uiteraard het belangrijkste. Uiteindelijk hebben we de beslissing genomen en onze take away open te houden en het hele team aan boord te houden zonder technische werkloosheid. We bekijken het nu week per week. Als het financieel niet meer haalbaar is, of als er iemand van het team ziek wordt, moeten we sluiten. Maar voorlopig gaan we dus door.”

Wat betekent het financieel om enkel take away over te houden?

“Met take away verdien je altijd minder dan met een restaurant. Als een klant hier komt eten, bestelt hij ook drank, soms een dessertje, soms een aperitief. Je moet toch rekenen, om aan dezelfde inkomst te zitten, dat een klant al twee hoofdgerechten moet bestellen via take away. Het klopt dat we door de coronacrisis iets meer verkopen via take away, maar lang niet genoeg om ook het restaurantgedeelte te recupereren.”

Over welke percentages spreken we dan?

“Goh, dat varieert per dag. Op sommige dagen hebben we maar één of twee bestellingen, vooral nu met het mooie weer. Op onze piekmomenten halen we met de take away nog 35 procent van onze totale omzet. Dat is niet veel nee. Als de crisis achter de rug is, hoop ik dat we break-even hebben gedraaid. Daar zou ik al blij mee zijn.”

Waarom gooi je dan niet onmiddellijk de handdoek in de ring?

“Omdat ik het belangrijk vind om een minimumservice aan te bieden. Net zoals de warenhuizen. Wat als zij de deuren zouden sluiten? Dan moesten we allemaal prei uit eigen tuin eten. (lacht) Wij hebben veel oudere klanten die niet mobiel zijn. Uiteraard zijn zij blij dat onze take away open blijft, én dat we tijdelijk aan huis leveren. Ook dat is een service die we vandaag aanbieden. Ook jongere mensen zijn trouwens blij als ze na een lange werkdag niet zelf moeten koken, of als ze eens wat afwisseling krijgen na drie weken zelf koken. Ik hoor soms echt de ontlading aan de telefoon als ik zeg dat we nog open zijn. Kijk, het is voor iedereen een moeilijke periode, maar niet het moment om aan winst te denken. Wij proberen dus de schade op te vangen, niet alleen voor onszelf maar ook voor de rest van de maatschappij.”

Ook restaurants die dit anders niet hebben, schakelen nu over op take away.

“En dat is begrijpelijk. Met die 4.000 euro premie die we krijgen, lopen we niet ver.  Maar evident is dat niet, zeker niet als je geen take away gewend bent. Werken met bakjes in plaats van borden, personeel zoeken voor de leveringen, klanten op de hoogte brengen, registreren op Deliveroo en Takeaway.com, om dan te beseffen dat dit ook geld kost. Ik ken restaurants die zijn gestart met take away maar intussen weer gestopt. Nee, corona is voor niemand gemakkelijk.”

 

Over de auteur

Redactie