Winnaar Laplandreis van Diestse wedstrijd bekend

Winnaar Laplandreis in Diest
Winnaar Laplandreis
Jos Bruyninckx uit Schaffen is de gelukkige winnaar van een reis naar Lapland. Dat was de hoofdprijs van de spaaractie van Diest in Kerstlicht die de inwoners van Diest moest aanzetten om te kerstshoppen in de stad. 

De sfeervolle kerstverlichting, gezellige drukte in de winkelstraten, de Kerstmarkt op en rond de Kaai … Diest in Kerstlicht was een commercieel succes. Dat toonden ook de duizenden volgeplakte spaarkaarten aan. De lokale handelaars deelden maar liefst 400 000 rendierstickers uit.

De stad kon 35 winnaars blij maken met een Diests Cadoosje, ter waarde van 50, 100 of 250 euro. De Cadoosjes kunnen op tal van plaatsen in Diest gebruikt worden als waardebon. Maar de exclusieve hoofdprijs was een reis van zeven dagen naar Lapland. De gelukkige winnaars zijn Jos Bruyninckx en Anne Torfs uit Schaffen. De trekking van de winnaars gebeurde onder toezicht van gerechtsdeurwaarder Marc Gérard.

 “Een mop”

"We dachten dat iemand een mop met ons aan het uithalen was toen we te horen kregen dat we de reis naar Lapland hadden gewonnen”, vertelt Jos Bruyninckx. “Het is de eerste keer dat we zoiets winnen.”

“Onze kerstinkopen hebben we in heel wat Diestse winkels gedaan”, vult zijn vrouw Anne Torfs aan. “We hebben drie volle spaarkaarten ingediend.”

De winnaars kunnen voor de reis van zeven dagen kiezen uit heel wat activiteiten, zoals ijsvissen, een trip met de snowscooter of een tocht met husky’s. "We weten niet goed wat te verwachten, maar het zou heel leuk zijn om het noorderlicht eens te zien. Ook voor de plaatselijke cultuur hebben we veel interesse.”

Lokaal winkelen

De spaaracties passen in een bredere strategie van de stad Diest en hun handelaars om bezoekers lokaal te doen kopen. “Vorig jaar hadden we de goudstaaf, deze keer een reis naar Lapland”, zegt schepen van Lokale economie Maurits Vande Reyde. “Je merkt dat de acties mensen aanzetten om zoveel mogelijk lokaal te kopen. Deze spaaractie levert naar schatting een hefboomeffect van 1,5 miljoen euro aankopen op in onze lokale handel. Dat is meer dan wat je met eender welke steunmaatregel of subsidie kan bereiken. We gaan de spaaracties zeker verderzetten, al moeten we nu weer even brainstormen over een nieuwe originele insteek. Onze doelstelling is dat de lokale handelaars bij onze eigen inwoners en mensen uit de regio steeds bovenaan staan in de winkelvoorkeuren. Dit soort acties helpt daarbij.”