Tweede Vlaamse Ecozone uitgerold in Leuven

De tweede Vlaamse ecozone werd uitgerold in Leuven, Bpost stoot zo minder uitlaatgassen uit

De tweede Ecozone in Vlaanderen, na Mechelen, is een feit. In de zomer van 2021 kondigden de stad Leuven én bpost hun ambitie aan om van de Leuvense binnenstad een uitstootvrije zone te maken. Dit voor de levering van pakjes, brieven en kranten. Hiermee verstevigen bpost en Leuven hun positie in het landschap van duurzame stadslogistiek.

Bpost en de stad Leuven delen dezelfde ambities op vlak van CO2-vermindering en duurzame mobiliteit. Beide partijen zetten de afgelopen maanden hun schouders onder het Ecozone-project.

Fijnmazig netwerk

Door het pilootproject dat bpost in 2020 lanceerde in Mechelen, kon de blauwdruk van de Ecozone snel worden uitgerold in het stadscentrum van Leuven. Een groene vloot van fietstrailers (fietsen met aanhangwagen) en elektrische bestelwagens staat in voor een volledige uitstootvrije bedeling aan huis, maar ook voor de af- en aanvoer aan Postkantoren en afhaalpunten. Het bestaande netwerk van afhaalpunten (Postkantoren, Postpunten en Pakjespunten) werd aangevuld met extra Pakjesautomaten tot een fijnmazig netwerk en dit op wandelafstand van elke Leuvenaar. Door de combinatie van groene voertuigen, postbodes met een fietstrailer en een groot aantal ophaalpunten, beperkt bpost zowel het aantal voertuigen, als het aantal afgelegde kilometers per voertuig in de stad. 

De uitrol van de Ecozone ging niet onopgemerkt voorbij aan de Leuvense burgers en handelaren die vlotjes hun gedrag hebben aangepast. Nu reeds is er een significante stijging van het aantal mensen dat zijn voorkeuren heeft aangepast in de Mybpost app (+11%) en hun pakje rechtstreeks in een afhaalpunt laat leveren. Maar liefst 1 op de 4  kiest voor een afhaalplaats dat niet zijn thuisadres is, waarbij de Pakjesautomaten ook onmiddellijk goed in de markt liggen. Een aantal Leuvense locaties staan trouwens in de top 20 van automaten met de hoogste vulgraad in België. Deze evolutie resulteert nu reeds in een daling van het aantal ritten van de postbode en het aantal gereden kilometers. Ook de Leuvense handelaren kunnen hun zaak versterken. Het netwerk van Pakjesautomaten biedt hen de mogelijkheid om een pakje in een automaat te stoppen voor klanten die niet in de winkel geraken binnen de openingsuren en die het rechtstreeks kunnen ophalen, zonder tussenkomst van bpost. 

"De Ecozone komt ook de leefbaarheid en de luchtkwaliteit van de stad ten goede. Professor Koen Mommens van de VUB, rekende de impact van deze omschakeling naar uitstootvrij vervoer in 3000 Leuven door voor gans de stad Leuven. Er is een daling van 85% van de CO2-emissies, goed voor 1,9 ton CO2 minder elke dag, in vergelijking met de situatie voor de Ecozone. De totale duurzaamheidswinst op samenleving en milieu (indirecte maatschappelijke en ecologische kosten) wordt door de VUB berekend op 69% vermindering, vooral te danken aan verminderde kosten ten gevolge van fileleed, geluidsoverlast, CO2-uitstoot en luchtvervuiling", zegt Veerle Van Mierlo, woordvoerder van bpost.

Dé referentie voor groene stadslogistiek in België 

Bpost group ambieert de meest duurzame e-commerce logistics speler te worden en neemt daarin een voortrekkersrol. Door dergelijke samenwerkingen tussen bpost, stadsbesturen én met de medewerking van de burgers, brengt de onderneming verandering in de stadslogistiek. Ecozones zijn een bewijs dat klantentevredenheid, dienstverlening en innovatie hand in hand gaan. Dit jaar zullen er in de 3 gewesten nog meer stedelijke projecten voor duurzame stadslogistiek in de stadskernen bijkomen.  

“Duurzaam ondernemen, en meer bepaald duurzame stadslogistiek, maken integraal deel uit van de lange termijnvisie en -strategie van bpost group. We willen daarin een voorbeeldrol vervullen in nauwe samenwerking met verschillende stakeholders. Met de goede resultaten van de Ecozone in Leuven, en met de geplande uitbreiding van het concept naar andere stadskernen later dit jaar, toont bpost dat het de voortrekkersrol op vlak van duurzame stadslogistiek in België kan waarmaken", zegt Jean Muls, CEO van bpost Belgium.

De Ecozone van Leuven in feiten en cijfers 

  • Postcode 3000 wordt volledig uitstootvrij beleverd vanuit distributiekantoor Leuven. 
  • De groene vloot bestaat uit 29 elektrische bestelwagens en 13 fietsen met aanhangwagen. Later dit jaar volgen nog voertuigen voor de belevering van de postcode 3001. De vloot wordt gevoed dankzij 47 laadpalen.  
  • Er werden 27 extra pakjesautomaten geïnstalleerd in Leuven en deelgemeenten (Heverlee, Kessel-Lo en Wijgmaal), wat het totaal bpost ophaal- en leverpunten op 48 brengt. 
  • Om duurzame verplaatsingen te vergemakkelijken en herkenbaar aan te bieden groepeert stad Leuven deelmobiliteit en duurzame initiatieven aan 43 mobipunten. Naast deelwagens, deelfietsen, deelbakfietsen, trein- of bushaltes vindt men er ook een pakjesautomaat. Aan 18 van de 43 mobipunten staat tenminste 1 automaat. Een overzicht van de mobipunten en pakjesautomaten in Leuven vindt men hier
  • 76% van de klanten beweegt zich minder dan 500 meter voor het ophalen van een pakje.
  • 92% van de gebruikers komt het pakje uitstootvrij ophalen uit een afhaalpunt (te voet, met de fiets of step). Slechts 2% neemt speciaal zijn wagen om het pakje op te halen. 
  • 84% van de gebruikers is tevreden over het gebruiksgemak van de Pakjesautomaten.

Lees meer over