Betonnering Dijlepad stopgezet
De Vlaamse Milieumaatschappij wil het pad deels verharden omdat om de twee jaar de verderop gelegen zandvang moet worden leeggemaakt en de vrachtwagens dan voor putten in de weg zorgen. Ook de stad was vragende partij voor de aanleg van de betonstroken, omdat ze klachten kreeg over putten in de weg.
De verharding zou het loopcomfort echter drastisch verminderen op een strook die bij de populairste in Vlaanderen hoort. Op vraag van N-VA Leuven heeft het kabinet van minister van omgeving Zuhal Demir samen met de VMM nu beslist om de werken onmiddellijk stop te zetten.
“Het Dijlepad is al jarenlang een echte trekpleister voor lopers in het Leuvense. Die populariteit is sinds de coronacrisis alleen maar toegenomen", zegt Pieterjan Vangerven. “Het zou doodzonde zijn om het gravel dat er nu ligt te doen verdwijnen en te kiezen voor verharding met beton, wat zowel qua waterdoorlaatbaarheid als voor lopers een slechte oplossing is en dit terwijl de noodzaak voor deze wijziging absoluut niet duidelijk is.”
“Op onze vraag gaat VMM nu onderzoeken of in de contracten voor de lediging van de zandvang kan worden ingeschreven dat de weg nadien hersteld moeten worden. Zo is verharding niet langer nodig”, gaat Debby Appermans verder. “We zijn minister Demir en de VMM dankbaar dat ze tijdig hebben ingegrepen en constructief mee willen werken aan een oplossing.”