Zorg in woonzorgcentrum laat te wensen over: "Medicatie weggooien, verzorging vergeten en ontslagen bij de vleet"

29 december 2023 | 10u02 | Gepost door redactie
Geen covid-19 besmettingen in woonzorgcentrum D’Eycken Brug
Woonzorgcentra hebben het moeilijk, er is te weinig personeel en bewoners zijn de dupe. Dat is ook zo in woonzorgcentrum d'Eycken Brug in Korbeek-Lo.

Toen het woonzorgcentrum in 2013 de deuren opende in Korbeek-Lo, was dat een verademing voor de inwoners van Bierbeek. Ouders konden in een splinternieuw woonzorgcentrum terecht, met enthousiaste medewerkers, dat ook nog eens heel dichtbij was ook. Tien jaar later vallen bewoners en familie van die roze wolk.

Enkele weken terug kregen we de eerste melding van wantoestanden in het woonzorgcentrum. Sindsdien staat de telefoon niet stil. Alle getuigen willen anoniem reageren, omdat ofwel hun ouders er nog verblijven, of omdat ze niet mogen praten van de nieuwe directie Bewonerszorg.

Medicatie

"Bewoners worden soms pas om 11 uur uit hun bed gehaald en krijgen dan hun ochtendmedicatie. Een uur later schuiven ze aan voor het middageten, maar dan is er nog geen vier uur tussen de medicatie die ze 's middags moeten krijgen, dus wordt de middagmedicatie in de vuilbak gegooid", zegt een getuige.

Lichaamshygiëne

"De hygiëne laat te wensen over. Mensen worden soms vergeten en dan zitten ze uren in hun uitwerpselen, sommigen smeren ze zelfs op de muren. Ook bewoners wassen, daar is vaak geen tijd voor, laat staan ze een bad geven." 

Verzorging

"Wonden worden soms heel laat ontdekt en krijgen daardoor niet de nodige wondzorg. Het gebeurt meermaals dat wondzorgmateriaal dagen blijft zitten op een etterende wonde."

Personeel

"Mensen worden er ontslagen bij de vleet of stappen zelf op. Wie tegen de nieuwe Bewonersdirectie durft in te gaan, vliegt eruit. Een collega had een zware dag door personeelstekort en kaartte dit aan, maar kreeg als antwoord dat ze mocht vertrekken als de job voor haar te zwaar was. Het personeel werkt hard genoeg, alleen wordt er onvoldoende personeel ingezet op momenten dat het nodig is. Er zijn financiële problemen en er moet volop bespaard worden, en daar zijn de bewoners de dupe van."

Directie

De directie ontkracht deze verhalen: "Maartje W., de nieuwe bewonersdirecteur, is anderhalf jaar bij ons in dienst en doet haar best om de puntjes op de i te zetten. Ze spreekt mensen aan op hun werk en hun tekortkomingen en dat wordt niet door iedereen in dank afgenomen, maar ze doet enorm haar best", zegt directrice Leen Cornil. 

"Er kwam inderdaad een wijziging van aanpak en van visie en sommige werknemers hebben het er moeilijk mee, maar anderen dan weer niet. Het onthaal hebben we gereorganiseerd, maar dat had niets met de kwaliteiten van de onthaalmedewerkers te maken. Soms wordt er in een bedrijf gereorganiseerd en vallen er ontslagen, ook bij ons. Ook mensen die vaak afwezig zijn of ziek zijn, hebben we laten gaan, maar we hebben telkens nieuwe mensen aangeworven. Van een personeelstekort is dus geen sprake. We begrijpen dat mensen gefrustreerd zijn als ze ontslagen worden, maar we kunnen niet meegaan in hun verhalen, want ze kloppen niet. Onze werknemers doen echt wel hun best en ze werken keihard voor onze bewoners."

Voor klachten bestaat er een formele klachtenprocedure die openstaat voor bewoners, familie en alle medewerkers. "Indien er klachten zijn, dan worden die telkenmale grondig onderzocht en zo nodig wordt een verbetertraject gestart. Ook onze Coördinerend Raadgevend Arts, die zeer toegankelijk en zichtbaar aanwezig is in het WZC, heeft geen concrete klachten gekregen het afgelopen jaar, niet van medewerkers, niet van familieleden of collega artsen. Ongegronde klachten raken alle betrokken collega’s die zich dagdagelijks inzetten voor de bewoners van ons Woonzorgcentrum. We willen onze dankbaarheid uitdrukken naar onze medewerkers voor hun dagelijkse inzet en toewijding."

Lees meer over