COLUMN Moeten er nog bakfietsen zijn?

10 April 2023 | 12u29 | Gepost door redactie
Cartoon

De stad Leuven breidt het aantal elektrische deelbakfietsen uit tot 50 exemplaren. Bijna een verdubbeling van het aanbod en dat mag blijkbaar een stevige duit kosten. Dat brengt ons bij de vraag: zijn er ook elektrische deelsteps op komst?

Sinds de zomer van 2020 kunnen Leuvenaars en bezoekers van de stad gebruikmaken van 30 elektrische deelbakfietsen van Cargoroo. “Op drie jaar tijd verviervoudigde het aantal ritten en verdrievoudigde het aantal gebruikers. Daarom breiden de stad en Cargoroo het aantal deelbakfietsen nu uit met 20 exemplaren. Daarnaast werden de reeds bestaande fietsen vervangen door een nieuw model met een nog betere rijervaring. Zo wil de stad het gebruik van de elektrische deelbakfietsen nog aantrekkelijker maken”, liet schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen) optekenen.

Oppositiepartij N-VA omschrijft het beleid van de stad als “bakfiets-extravaganza”. “De stad Leuven betaalt liefst 413.000 euro voor 50 elektrische deelbakfietsen die volgens de cijfers van 2022 amper gebruikt worden”, klinkt het kritisch. Of de elektrische deelbakfietsen amper worden gebruikt, hangt uiteraard af van de manier waarop je naar de cijfers kijkt. In 2020 was er sprake van 526 gebruikers en 1.119 ritjes, in 2022 steeg het aantal gebruikers tot 1.661 met in totaal 5.028 ritjes. Met een gemiddelde van 54 gebruikers per deelbakfiets zou je inderdaad kunnen spreken van een behoorlijk hoog kostenplaatje maar anderzijds valt niet te ontkennen dat er groei zit in het Leuvense deelbakfietsenverhaal.

Volgens N-VA moet de stad Leuven liefst 50 euro per rit bijleggen, al gaat die redenering wel enkel op voor de minst populaire locatie waar je een elektrische deelbakfiets kan huren. Op een meer populaire locatie zoals bijvoorbeeld het Baron Remy-De Beckerplein gaat het om 7 euro per rit. Is dat veel? Ja, dat is veel, zeker als je het aantal gebruikers (1.661 in 2022, nvdr) afzet tegen het het aantal inwoners van Leuven (102.851 in 2022, nvdr).

Los van het subsidieverhaal nog deze bedenking: moeten die elektrische deelbakfietsen echt al worden vervangen nadat ze pas in 2020 werden geïntroduceerd in Leuven? Indien ja: zorgwekkend gezien het aantal gereden ritjes. Indien nee: spilzucht van de bovenste plank. En in beide gevallen: niet erg duurzaam.

Dat gezegd zijnde mag de elektrische deelbakfiets gerust deel van het geheel zijn in de zogenaamde ‘modal shift’ maar op de cijfertjes letten kan nooit kwaad. De mobiliteit van de toekomst moet een rationele kwestie zijn en blijven, los van eender welke ideologie. En over rationaliteit gesproken: komen er ook elektrische deelsteps in Leuven? Bezint eer ge begint want in Parijs heeft 90% van de inwoners zich uitgesproken tegen het immens populaire vervoermiddel en burgemeester Anne Hidalgo belooft de uitslag van het referendum te respecteren. Als het regent in Parijs druppelt het in Brussel, en dus ook in Leuven.

Bart Mertens