Arno en Triggerfinger helpen AB InBev studenten overtuigen om alcoholvrij te drinken

Kirsten Bosmans
4 weken geleden
door Kirsten Bosmans

In het kader van een zeven weken durende Leuvense campagne tegen schadelijk alcoholgebruik creëerde Jupiler een unieke reclamespot voor Leuven. Voor de spot herwerkten zanger Arno en de groep Triggerfinger het nummer ‘J’aime la vie’ van Sandra Kim en koppelen het aan verantwoord alcoholgebruik.

“Het belangrijkste als je van het leven houdt, is dat je het niet in gevaar brengt. De spot toont dat je ook kan feesten met alcoholvrij bier. We zijn vereerd dat artiesten als Arno en Triggerfinger zich achter deze boodschap willen scharen”, zegt Lionel Cleenen, Brand manager Jupiler bij AB InBev. De reclamespot wordt sinds deze week exclusief vertoond in de Leuvense bioscoop en op sociale netwerken.

De reclamespot toont een café waar je jongeren ziet feesten en Jupiler drinken. Daarna is de kijker er getuige van dat een van hen achter het stuur kruipt. Ondertussen hoor je Arno ‘J’aime la vie’ zingen. De ontknoping volgt: we zien dat de bestuurder de hele avond Jupiler 0,0% heeft gedronken. De film eindigt met de boodschap: ‘0% alcohol, 100% feest’.

Triggerfinger en Arno in de bres voor verantwoord alcoholgebruik

“Het is belangrijk dat mensen begrijpen dat je kunt feesten zonder alcohol te drinken”, zegt Ruben Block, de zanger van Triggerfinger. “Deelnemen aan een reclamecampagne voor alcohol was voor mij uitgesloten, ik heb al 17 jaar geen druppel meer gedronken. Maar deze verhaallijn geeft een zeer positieve boodschap”, vervolgt Lange Polle, bassist bij Triggerfinger. De keuze van het liedje verklaart Arno heel eenvoudig: “J’aime, j’aime la vie… et la 0,0% aussi!”

Bier al eeuwenlang sociaal netwerk

Jupiler plaatst met deze spot het feest en het moment dat jongeren met hun vrienden delen, boven het gebruik van alcohol. “Bier brengt al eeuwen mensen samen. Het was al het sociale netwerk lang voor Facebook en WhatsApp bestonden. Maar dat bier hoeft daarom geen alcohol te bevatten. We willen studenten doen stilstaan bij hun drankgebruik en hen warm maken om ook eens alcoholvrij bier te drinken”, legt Laure Stuyck, woordvoerder Citypilot voor AB InBev, uit.

Impactanalyse

De campagne kadert in een breder initiatief van AB InBev om studenten te sensibiliseren voor verantwoord alcoholgebruik. Zeven weken lang wil de brouwerij uit Leuven studenten doen stilstaan bij de manier waarop ze alcohol drinken, met verscheidene initiatieven zoals een alcoholvrije cantus, een testvat waarbij studenten proeven of het Jupiler of Jupiler 0.0% is, spiegels die vertekend beeld van alcohol drinken aantonen,… . Aan de campagne gaat ook een nulmeting vooraf en er volgt een evaluatie midden december. Op die manier wil AB InBev de effectiviteit en sociale impact meten.

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans