20 jonge Leuvense ondernemers lanceren hun business concept op BAAS Pop-Up

Ann Peeters
3 maanden geleden
door Ann Peeters

Van donderdag 13 juni tot en met zondag 16 juni palmen 20 jonge Leuvense starters het STADHUIS van MIJNLEUVEN in om er de BAAS Pop-Up te organiseren. Tijdens dit vierdaags evenement presenteren deze prille bazen/BAAS’ers hun verschillende producten en diensten voor het eerst aan het grote publiek. Snuister door de expo en de winkel, neem deel aan één van de activiteiten of workshops of drink en eet iets op het BAAS-terras.

BAAS Pop-Up is het sluitstuk van BAAS, een intensief traject waarin 20 jongeren hun (business)idee omzetten in een straf en werkbaar businessplan. Voor dit vierdaagse event werd een boeiend programma samengesteld waar 20 BAAS’ers – elk op hun eigen manier – hun eindproducten voorstellen. Verspreid over de vier dagen kan je alle producten kopen in de pop-up winkel die door de jongeren zelf wordt opengehouden in het historisch stadhuis van Leuven. Een kledingcollectie, gerecycleerde fietsen, grafisch ontwerp, herbruikbare voedselverpakkingen…. Je vindt het allemaal in de etalage terug.

Op hetzelfde moment kan je genieten van een expo die meer info geeft over de aanstekelijke goesting, het persoonlijke parcours en de ambities van iedere BAAS’er. Voor wie de BAAS Pop-Up écht wil ervaren staan er ook enkele activiteiten op het programma: een filmvoorstelling, een ‘De Mol’-spel, een fietsenveiling, een lezing over maatschappelijk verantwoord ondernemen, een modeshow en een aantal muzikale intermezzo’s. Ook kan je je inschrijven voor een heleboel workshops. Het ideale moment om de gedrevenheid van de BAAS’ers zelf te ondervinden: van naaktmodeltekenen tot drukkunst, van make-up voor slechtzienden tot het bouwen van een bijenhotel. Je hebt het maar uit te kiezen. Wie tenslotte gewoon graag de sfeer komt opsnuiven, kan rekenen op verschillende horecaconcepten. De BAAS’ers achter die concepten zorgen de klok rond voor hapjes en drankjes op het BAAS-terras.

BAAS-traject
BAAS is het ondernemerschapstraject voor +18-jarigen van MIJNLEUVEN, het jongerenlabel van stad Leuven, waarbij jongeren in groep en individueel ondersteund worden om hun business(idee) verder uit te rollen. Na een groepsfase van twee maanden in het najaar van 2018, waarvoor meer dan 120 jongeren zich inschreven, werden 20 BAAS’ers geselecteerd die individueel verder werden begeleid door MIJNLEUVEN. “Als stad vinden we het zeer belangrijk om jongeren een klankbord te geven voor al hun kleine en grote (professionele) plannen om ondernemer te worden”, aldus schepen van jeugd Dirk Vansina. “Leuvense jongeren schreven zich voor het tweede jaar op rij massaal in voor het BAAS-traject. Ze vonden aansluiting bij elkaar en leerden hun eigen dromen omzetten in haalbare en straffe projecten. Omdat we aan succesvolle formules graag een vervolg breien, hopen we opnieuw op een enthousiaste inschrijfgolf voor de derde editie.”

Inschrijven voor het volgende BAAS-traject kan vanaf augustus 2019.

Praktisch

  • Wanneer: donderdag 13 tot zondag 16 juni 2019
  • Waar: STADHUIS van MIJNLEUVEN, Naamsestraat 3B, Leuven
  • Wat: check het programma en de openingsuren op www.mijnleuven.be/baaspopup.
    Opgelet, voor sommige activiteiten en alle workshops moet je online inschrijven.

Over de auteur

Ann Peeters

Ann Peeters