Waarom heeft Leuven geen degelijk deelfietssysteem?

Ann Peeters
2 weken geleden
door Ann Peeters

Begin 2017 lanceerde N-VA Leuven het voorstel om een Leuvens deelfietsensysteem te ontwikkelen. De Vlo is een combinatie van nieuwe technologie en een scheutje Leuvens chauvinisme om aan een nood te voldoen: een efficiënt en betaalbaar deelfietsensysteem om meer te fietsen met minder fietsen. Ze mikken op bezoekers, woon-werkfietsverkeer, maar ook op studenten en voorspellen minder overlast van verkeerd gestalde fietsen en minder weesfietsen.

Nu twee jaar verder, en in de zelfverklaarde fietsstad van Vlaanderen, zal je behalve de bluebikes aan het station nog steeds geen deelfietsensysteem vinden. Gemeenteraadslid Tine Eerlingen: “Er werd ons een haalbaarheidsstudie beloofd, maar daar kwam niet veel van in huis. Feit is dat we één van de enige centrumsteden zijn zonder deelfietsensysteem.”
Gemeenteraadslid Zeger Debyser “De recente mediaberichten lijken ons gelijk te geven. De helft van de fietsen die de politie opruimt, wordt niet eens opgehaald. Op de fietsenparking onder het station staan een pak weinig gebruikte fietsen. En de Leuvense klimaatjongeren vragen nu ook deelfietsen zoals in Antwerpen.”
Tine Eerlingen: “ We zullen ons voorstel om een fietsdeelsysteem in Leuven uit te bouwen terug agenderen op de Gemeenteraad. Het is bizar dat men nadenkt over elektrische steps vooraleer een deelsysteem uit te werken voor de veel milieuvriendelijkere fiets.”

Over de auteur

Ann Peeters

Ann Peeters