Volledig gratis: de glimlach van de lokale handelaar

Kirsten Bosmans
2 weken geleden
door Kirsten Bosmans

Pennenhuis Arteel sluit na 43 jaar de deuren in Leuven en zet alles nu op het moederbedrijf in Herent. We zijn de tel kwijt maar het is alweer een monument minder in Leuven. Dat brengt ons bij de vraag wat de toekomst zal brengen nu de concurrentie met de e-commerce alsmaar vaker dienst doet als stille doder in de middenstand.

“De hoge huurprijzen, de zware loonkosten, de moeilijke bereikbaarheid en de online concurrentie deden al veel Leuvense winkeliers de das om en Pennenhuis Arteel is het volgende icoon in de rij. Als je klant letterlijk zegt dat hij of zij er geen plezier meer aan beleeft en dat het eerder een moment van stress en frustratie is om nog naar Leuven te komen, dan moet je een beslissing nemen.” Aan het woord is Nathalie Arteel die terecht wijst op de lange lijst van (familie)zaken die de voorbije twee jaar de deuren sloten of binnenkort zullen sluiten in Leuven. Om uw geheugen even op te frissen: Maroq-unie, lederwaren Delsart, Optiek De Pauw, Kookhuys Mafrans, Juwelier Tollet, Verbinnen, Young Amadeus, Bloemen Laenen, Electro Van Praag, Peak Performance… Wellicht vergeten we er nog enkele. Blijft de vraag: waarom geven al die gevestigde waarden er de brui aan? Uiteenlopende redenen, van geen opvolging tot de moordende concurrentie met de e-commerce. Het circulatieplan wil ook al eens vallen als reden voor een sluiting. De eerlijkheid gebiedt ons te stellen dat een nieuw verkeersplan wellicht een invloed zal hebben op de perceptie van onbereikbaarheid maar zelden de doorslaggevende factor is voor een sluiting van een goed draaiende zaak, tenzij in uitzonderlijke gevallen. In het geval van Pennenhuis Arteel is het zoals bij de meeste zaken een samenloop van omstandigheden. De zaak zet nu alles op het moederbedrijf in Herent en draai of keer het zoals je wil… het is een verlies voor Leuven.

Toch is het verlies van het zoveelste monument lang niet het einde van shoppingstad Leuven. Hoewel Nathalie Arteel terecht stelt dat we alsmaar vaker geconfronteerd worden met de nieuwe digitaal aangestuurde wereld ligt de sleutel tot de oplossing net in haar woorden. “In een tijdperk waarin ons leven beheerst wordt door technologie is de behoefte aan meer menselijk contact groter dan ooit. De onverschilligheid – die ontstaat door online te shoppen – maakt mensen letterlijk ziek omdat er geen emotionele relatie meer tot stand komt”, aldus Nathalie Arteel. De nagel op de kop. We waren inderdaad nooit eerder zo vaak in ‘contact’ met elkaar en we waren nooit eerder zo weinig ‘verbonden’ met elkaar. Te betreuren maar het hoeft zo niet te zijn en stilaan groeit dat besef. Voor een gezellige shoppingstad zoals Leuven is dat gegeven een opportuniteit. Voorwaarde is dan wel dat er meer geïnvesteerd moet worden in beleving. De stad Leuven mag haar rol wat dat betreft niet onderschatten. Het is hoog tijd voor een gecoördineerde aanpak want een stad zonder handel is zoals een museum zonder kunst. Er zijn wel muren maar er valt niets beleven. En wat het grote stoute maar vooral verleidelijke monster e-commerce betreft: consumenten die betreuren dat er steeds meer handelszaken de deuren sluiten, moeten in eigen boezem durven kijken. Koop lokaal als het kan en enkel online als het niet anders kan. De glimlach van je lokale handelaar krijg je er gratis bij.

Bart Mertens

 

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans