Ucll “popt up” van 14 tot en met 29 februari

Ann Peeters
2 maanden geleden
door Ann Peeters

Voor de allereerste keer openen de laatstejaarsstudenten van opleiding Bedrijfsmanagement keuzetraject KMO & Ondernemen van campus Proximus Heverlee in de Tiensestraat acht pop-ups onder één dak.

Met 8 unieke, zelfbedachte concept stores in thema Duurzaamheid doen de UCLL-studententeams gedurende twee weken ondernemerservaring op en ontplooien zich verder als échte Moving Minds. Deel van hun winst gaat naar de goede doelen van Make a Wish.

resultaat van maanden voorbereiden

Het plannen van het Pop-ups afstudeerproject begon in september 2019 op de hogeschoolcampus in Heverlee met een leuk idee bedenken en een businessplan opstellen. Dat mocht elke studentenploeg voorleggen aan een vakjury. Voor wie een “go” kreeg, kon het echte werk beginnen: leveranciers contacteren, inrichting uittekenen, contracten afsluiten, marketing concipiëren, workshops uitdenken, financieel beheer op punt stellen en uiteindelijk ook winkelmanagement en evenementorganisatie.

 

toplocatie in Leuvens winkelcentrum

De 8 pop-ups palmen elk een vleugel in van het schitterend gelegen winkelpand, waar jarenlang de luxe-lederzaak Maroq Unie gevestigd was, gelegen aan de Tiensestraat 9. Zij delen de winkelruimte twee weken lang met UCLL-duurzaamheidspartner “HetVindingrijk” die er ook een pop-up uitbaat.

 

welkom van 10 tot 18 uur, van dinsdag t.e.m. zaterdag

Dit zijn de 8 creatieve retailconcepten waarin de studententeams u met plezier ontvangen:

  • De Jat: gezellige Jazz lounge om te genieten van heerlijke koffie en versnaperingen
  • Pièce Unique: “andere” vintage, voor luxueuze kledij van high-end merken aan scherpe prijzen
  • Ever After Story: waar tweedehands baby- en kinderspullen een nieuw leven krijgen
  • Donati: verse, artisanale donuts als lekkere zoetigheid in gezellig kader
  • The Cave: ontsnappen aan de shoppende vriendin, genieten van een drankje met oldschool games
  • De Wijnserre: dé specialist in Belgische wijnen voor advies, hapjes en cadeaus
  • Pot-Up Plants: trendy kamerplantjes en leuke potjes
  • Popportuun: ontdek het creatieve vakmanschap van Belgische makers – creating opportunities

De ondernemers stellen zich voor:

De Jat

Logo De Jat

De Jat is een pop-up koffielounge. Je kan er terecht voor heerlijke ambachtelijke koffie met respect voor de principes van Fairtrade. De jongeren onderscheiden zich door deze koffie aan te bieden in een ontspannende omgeving. De Jat kiest voor een loungeconcept, waarbij de inrichting een authentieke jazzsfeer weerspiegelt. De ontspannen vibe wordt vervolmaakt door de beste platen uit het genre.

UCLL Pop-up team De Jat

De studenten werken samen met Koffie Verheyen. “De koffie is erkend als officieel streekproduct, waarbij kwaliteit centraal staat. De leverancier werkt mee aan het programma van Stichting Max Havelaar en werkt samen met de Effico Foundation. Op die manier draag je als klant van De Jat ook een steentje bij aan het helpen van boeren in derdewereldlanden. De Jat mikt op koffieliefhebbers in en rond Leuven, die op zoek zijn naar een betaalbare kop koffie mét een ervaring. Een bezoekje aan De Jat is ideaal om even te ontsnappen aan de stress van het dagelijkse leven.”

Pièce unique

Logo Pièce Unique

Pièce Unique is een high-end vintage pop-up store. “In Leuven is er bijna nergens vintage kledij te vinden, daarom geloven we erg in ons idee”, aldus het Pièce Unique team. “Je ruikt bij ons de frisse geur van vers gewassen top of the range merkkledij van merken zoals Tommy Hilfiger, Ralph Lauren, Yves Saint Laurent…”

UCLL Pop-up team Pièce Unique

Alles wordt er strak gepresenteerd als “pièce unique”, wat samen met de juiste muziek en inkleding zorgt voor een unieke vintage winkelervaring.

 

Ever after story

Logo Ever After Story

Happily ever after voor je kinderspullen – Ever After Story is niet het einde van een sprookje, maar het begin van een nieuw verhaal. Vier jonge ondernemers uit Leuven openden een pop-up store die in het teken staat van tweedehands baby- en kinderspullen. Gedurende twee weken kunnen jonge en toekomstige ouders het uitgebreide assortiment ontdekken in het hart van Leuven.

UCLL Pop-up team Ever After Story

Ever After Story verzet zich tegen de wegwerpmaatschappij en de voortdurende nood om steeds nieuwe kledij en schoenen te kopen. Het pop-up team wil jonge en toekomstige ouders de kans geven om leuke en hippe spullen te kopen aan een voordelige prijs én nog perfect intacte kleertjes, speelgoed en andere kinderitems een tweede leven schenken.
Voor al je kleine en grote spullen moet je bij Ever After Story zijn.

 

Donati

Logo Donati

Donati, om je vingers bij af te likken. Vandaag zijn donuts niet alleen lekker, maar ook zeer trendy en populair. Zeker als ze elke dag vers gemaakt worden door vier gepassioneerde en creatieve studenten. Door het uitgebreide aanbod aan smaken is er voor ieder wat wils. Vindt de klant niet wat hij wil, dan kan hij kiezen voor een gepersonaliseerde donut.

UCLL Pop-up team Donati

Zin in een lekkere trendy donut? Bij Donati moet je zijn! “You can’t buy happiness, but you can buy donuts and that’s basically the same thing.”

 

The cave

Logo The Cave

The Cave is een toevluchtsoord voor mannen, die even willen ontsnappen tijdens het shoppen met hun partner. In The Cave kunnen ze even ontglippen aan de dagelijkse stress en genieten van een lekkere whisky of frisse pint volgens het concept van de man cave.

UCLL Pop-up team The Cave

“Ook zal er een pool tafel aanwezig zijn en andere leuke spelmogelijkheden, waarin mannen zich helemaal kunnen uitleven. Het is ook dé plek waar je een uniek cadeau kan vinden. De pop-up shop ontstond uit dé frustratie die elke man wel kent: veel ontspanningsmogelijkheden voor dames, maar zeer weinig voor mannen.  Kortom The Cave is de droom van iedere man.”

 

De wijnserre

Logo De Wijnserre
De Wijnserre is een plaats waar ja kan genieten van het leven met een glaasje wijn en een lekker bijpassend hapje. De Wijnserre is een merk, opgericht door 5 ondernemende studenten met een duidelijke visie, een klare blik op ondernemerschap. “Wij kwamen op een koude herfstavond in 2019 op het idee om een unieke pop-up shop te openen in het gezellige stadscentrum van Leuven. Een winkel waar lokale wijnen en hapjes hand in hand gaan met warmte en gezelligheid.”
UCLL Pop-up team De Wijnserre

De missie van het concept is duidelijk: “Mensen wegwijs maken in kwaliteitsvolle wijnen, in combinatie met zuiders geïnspireerde voeding, geproduceerd met lokale producten.” Klanten van De Wijnserre zullen snel te weten komen waarvoor het merk staat en kunnen hun wijnkennis verruimen in een gezellig kader.  “Maak deel uit van dit unieke concept en kom zeker en vast eens langs voor een glaasje wijn met een bijhorend hapje en een gezellige babbel met de jonge ondernemers! Geniet van het leven, Geniet van elkaar, Geniet lokaal, Geniet van De Wijnserre!”

 

Pot-up plants

Logo Pot-Up Plants

Pot-Up Plants verkoopt leuke kamerplantjes in een unieke pot. De kamerplantjes zijn zeer divers en hebben weinig verzorging nodig. Dit is ideaal voor mensen met weinig tijd. Gedurende 2 weken opent Pot-Up Plants de deuren en kan iedereen genieten van een  groene, rustige sfeer en geholpen worden door drie sympathieke dames. De Pop Up store zal voorzien zijn van allemaal duurzame producten.

Pot-Up Plants

Bij Pot-Up Plants zal je ook workshops kunnen bijwonen. “Wil je een bloemenkrans leren maken of je eigen pot komen versieren? Schrijf je dan bij ons in! Ben je op zoek naar een leuke/gezellige aankleding voor je huis of voor op kot? Of zoek je nog een cadeau voor je vriend of vriendin? Kom dan zeker eens een kijkje nemen in onze Pop Up store.”

 

Popportuun

Logo Popportuun

Popportuun is dé pop-up van de kansen, een pop-up, die startende ondernemers helpt om hun producten te verkopen en naambekendheid te creëren. “Een fysieke winkel openen? Dit is een groot obstakel voor startende ondernemers. Daarom bieden wij starters de opportuniteit om producten in onze pop-up te verkopen.”

UCLL Pop-up team Popportuun“We brengen allemaal leuke en originele creaties uit de cadeausector samen. De rode draad doorheen heel ons concept is dat alle producten een handgemaakt element bevatten. Alles in onze shop is dus uniek!”

 

mis de workshops niet in je favoriete pop-ups

In de pop-ups gaan boeiende workshops rond duurzaamheid door, gespreid over de 2 weken van de actie.

Over de auteur

Ann Peeters

Ann Peeters