Studenten en Bert Longin stellen nieuwe zonnewagen voor

Kirsten Bosmans
3 jaar geleden
door Kirsten Bosmans

Het Belgische Solar Team heeft gisteren zijn nieuwe zonnewagen voorgesteld. 21 ingenieursstudenten van de KU Leuven werkten er een jaar lang aan. De wagen is lichter, kleiner en toch even snel als zijn voorganger. In oktober nemen de studenten samen met autopiloot Bert Longin uit Leuven deel aan het wereldkampioenschap voor zonnewagens in Australië.

Om de twee jaar bouwt een groep studenten van de KU Leuven een zonnewagen om deel te nemen aan het wereldkampioenschap voor zonnewagens in Australië. De nieuwe wagen, de Punch Two, reed vandaag zijn eerste testrit in de zone “Australië” in dierentuin Planckendael. Niet toevallig op de eerste dag van de zomer, want de wagen rijdt volledig op zonne-energie.

Zevende Belgische zonnewagen

De Punch Two is de zevende Belgische zonnewagen, helemaal ontworpen en gebouwd door studenten van het Solar Team. Hij verschilt op heel wat vlakken van zijn voorgangers. Wat meteen opvalt, is dat de wagen veel kleiner is dan de vorige zonnewagen. Joachim Verheyen, Teammanager van het Solar Team: “Om te mogen deelnemen aan het wereldkampioenschap in Australië, moet de wagen voldoen aan een aantal regels en die veranderen elke twee jaar. Voor deze editie mochten we maar vier vierkante meter zonnepaneel hebben. Da’s een pak minder dan de vorige zonnewagen. Daarom hebben we heel het ontwerp van de wagen moeten aanpassen en is hij kleiner dan de vorige.”

145 kilogram

Hoewel er minder zonnepanelen op de wagen liggen, boet hij niet in aan snelheid. De topsnelheid van de wagen is 120 kilometer per uur. Thierry Garritsen van het Solar Team: “Gelukkig zijn zonnepanelen vandaag véél efficiënter dan twee jaar geleden. We hebben de wagen ook lichter gemaakt: hij weegt nu 145 kilogram. Dat is 20 kilogram minder dan zijn voorganger. Gemiddeld zal de nieuwe wagen 85 kilometer per uur rijden.”

Dag en nacht doorwerken

Het Punch Powertrain Solar Team bestaat uit 21 ingenieursstudenten van de KU Leuven. Tijdens het postgraduaat innoverend ondernemen voor ingenieurs, krijgen ze de kans om de kennis uit hun opleiding om te zetten in de praktijk. Een jaar lang hebben ze samen met 140 partners gewerkt aan hun zelfgebouwde zonnewagen. “We hebben 500 verschillende wagens ontworpen op computer, om zo tot het allerbeste ontwerp te komen”, zegt Garritsen. “Het was soms dag en nacht doorwerken”, vult Joachim aan. “Ook de combinatie met de examens was niet evident. We zijn dan ook héél blij dat het gelukt is en dat we hem eindelijk kunnen zien rijden.”

Wereldkampioenschap in Australië

Op 8 oktober staan ze met hun nieuwe zonnewagen aan de start van de Bridgestone World Solar Challenge, een tocht van meer dan 3000 kilometer dwars door Australië. “We nemen het daar op tegen 50 andere zonnewagens van over de hele wereld. Bij de vorige editie werden we vijfde op anderhalf uur van de winnaar, en dat na 5 dagen racen. Het zal ook dit jaar héél spannend worden. Ik ben ervan overtuigd dat we een goede kans maken om met de Punch Two als eerste over de finishlijn te komen”, besluit Teammanager Joachim Verheyen. Het team krijgt de steun van autopiloot Bert Longin, die zijn ervaring in de strijd gooit om de studenten zo snel mogelijk over de meet te helpen.

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans