Slagerij Rondou uit Leuven sloot de deuren

Kirsten Bosmans
1 week geleden
door Kirsten Bosmans

Op steeds meer plaatsen houden handelaars het voor bekeken en neemt de leegstand toe. Ieder van ons ziet het gebeuren, betreurt het… en haalt vervolgens de schouders op. Maar we beseffen te weinig dat we dit als consument zelf mee in de hand hebben. Om dat aan te kaarten, sloot UNIZO voor de lancering van deze Winkelhier-campagne vanmorgen in elke Vlaamse provincie -heel even- een ‘vaste waarde’ in het lokale winkellandschap. In Leuven ging het om Slagerij Rondou.

Elke Tielemans, directeur UNIZO Vlaams-Brabant & Brussel: “Niet het feit dat we meer online kopen is op zich het probleem. Wel het gemak waarmee we dat op grote schaal in het buitenland doen. Zonder dat we er bij stilstaan, verdwijnt dat geld de grens over, om niet meer terug te keren naar onze economie. Zo ondergraven we uiteindelijk onze eigen welvaart. Je kan immers niet verwachten dat die leuke winkel om de hoek blijft bestaan, als je er zelf steeds vaker wegblijft en er nauwelijks nog iets koopt. Laat staan dat die winkeluitbater je broer of nichtje als werknemer in dienst kan houden of nog kan investeren een lokale sportclub of gezellige kerstverlichting in de straat. Ook gemeentebesturen kunnen van ‘hun’ handelaars geen belastinginkomsten verwachten wanneer ze die nooit eens iets gunnen bij lokale aanbestedingen.”

Meer dan 50 procent van de aankopen die de Belg online doet, gebeurt in het buitenland. Volgens eigen UNIZO-berekeningen kunnen de Belgische gezinnen samen 1.785 extra jobs in de nationale retail creëren door per jaar 100 euro extra aan te kopen in Belgische in plaats van buitenlandse winkels. Besteden ze elke maand 100 euro extra in eigen land, dan kunnen daarmee maar liefst 21.420 extra jobs worden gecreëerd (+ 8,4% t.o.v. de huidige 255.000 jobs).

Cijfers uit Vlaams-Brabant

Sinds 2008 is de winkelleegstand in onze provincie meer dan verdubbeld. Het zijn vooral winkels met huishoudtoestellen & elektronica-materiaal (-42%) en zaken met huishoudelijke artikelen (-35%) die verdwijnen. Daardoor daalt het aantal winkels per 1000 inwoners van 6,5 (in 2008) naar 5,1 (in 2018).

Winkelhier

Daarom lanceert UNIZO vandaag de ‘Winkelhier’-campagne! Want door te winkelhieren kiest de consument er bewust voor om geld uit te geven in een zaak van bij ons. Niet alleen de lokale ondernemer wordt er beter van, want lokaal kopen houdt onze kernen bedrijvig, bespaart extra kilometers en zorgt dus mee voor schone lucht, bezorgt je buurman mogelijk een job en de lokale voetbalclub een sponsor. Winkelhieren doe je dus zeker niet louter om economische redenen, het is ook duurzaam én je krijgt er een persoonlijke service voor terug. Mensen van vlees en bloed die rechtstreeks aanspreekbaar zijn en garant staan voor de kwaliteit van wat ze verkopen.

Slagerij Rondou sloot de deuren

Om dat aan te tonen, sloot UNIZO voor de lancering van deze Winkelhier-campagne vanmorgen in elke Vlaamse provincie -heel even- een ‘vaste waarde’ in het lokale winkellandschap. Stuk voor stuk handelszaken met een sterke uitstraling en aantrekkingskracht. Voor Vlaams-Brabant was dat Slagerij Rondou in Leuven. ’s Ochtends vroeg werd op het uitstalraam van de winkel een sticker aangebracht met de boodschap ‘Wij stoppen. Bedankt voor alle jaren.’ Daarmee wilden we een schokeffect teweegbrengen bij de voorbijgangers, en zo de gevolgen van het verdwijnen van onze winkelhiers zo tastbaar mogelijk maken. Vaak dringt de waarde van wat we hebben pas door van zodra het er niet meer is. Net dat gevoel wilden we – eventjes – creëren, als een wake up call. Gelukkig verdwijnen de betrokken winkels niet écht, wat we een paar uur later ook communiceerden met de sticker ‘Wij stoppen nog lang niet. Bedankt voor alle jaren dat jij reeds winkelhiert. Koop bewust bij ondernemers van hier”.

Filip Rondou, zaakvoerder Slagerij Rondou: “Product, ambacht en service staan bij ons centraal. Er zijn klanten die al 50 jaar langskomen in combinatie met mensen die graag tijd vrijmaken om een goed stukje vlees te komen halen. Velen kennen we bij naam en daar bouw je een hechte band mee op, offline & online. We zitten met de winkel immers in het midden van de stad, dus ook online bestellen is mogelijk met levering aan huis door de Leuvense koerierdienst Vites. Zelf kiezen we dus ook heel bewust voor lokaal. Alle mensen die bij ons werken wonen op fietsafstand, elke werknemer heeft een geleaste bedrijfsfiets. Wij kopen onze koeien en gevogelte zoveel mogelijk van boeren uit de buurt. We sponsoren ook graag lokale goede doelen zoals jeugdbewegingen en onder de vorm van leertijd zetten we jongeren die het beu zijn op school terug op het juiste spoor door een combinatie van studeren en werken.”

Koop Lokaal Academie

Naast deze vijf voorbeeldwinkels roept UNIZO alle zelfstandige ondernemers op om waardige ‘Winkelhier’-vertegenwoordigers te worden en de campagne mee uit te dragen, in hun communicatie én in de praktijk. Wij maken er alvast een topprioriteit van om lokale handelaars sterker maken met de ‘Koop Lokaal Academie’. Wat moet je nu écht doen om vandaag & morgen door je klant gezien te worden, en hen bewust lokaal te laten kopen? Van inzetten op e-commerce over beleving in je winkel tot zoekmachine-optimalisatie. De editie in onze provincie vindt plaats op 19 juni in Leuven.

Aan de beleidsmakers vraagt UNIZO om de omstandigheden te creëren waarin ondernemers op een rendabele en concurrentiële manier (gelijk speelveld) het beste van zichzelf kunnen geven.

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans