“Resultaten Telraam Brusselsestraat zijn verontrustend”

Kirsten Bosmans
1 maand geleden
door Kirsten Bosmans

Ook in de Brusselsestraat in Leuven zijn de snelheidsresultaten van Telraam ronduit onrustwekkend. Maar liefst 40 procent van de autobestuurders rijdt te snel in de zone 30. Dat zeggen de bewoners die een Telraam lieten installeren.

Het probleem wordt al jaren aangekaart door de buurtbewoners bij het stadsbestuur (het vorige en het huidige) maar dit leidde niet tot ingrijpende snelheidsremmende maatregelen. Gevolg: ouders durven hun kinderen niet of met veel moeite alleen te laten fietsen. Nochtans is de Brusselsestraat ingekleurd als lokale fietsroute.

“In onze straat rijdt een mikmak aan gemengd verkeer”, klinkt het. “Werkelijk alles is toegelaten in deze zone 30. Maar de snelheid wordt niet gehandhaafd. Sporadisch houdt de verkeerspolitie een flitsactie, maar ook niet meer dan dat. Onlangs werd hier haast per toeval een snelheidsduivel onderschept die hier 100 km/u reed. Het hoeft niet gezegd dat dit onze leef- en woonkwaliteit enorm aantast. Onze straat is niet alleen een schoolroute, er bevindt zich ook een school in de zone waar zo hard gereden wordt: de Sint-Jansschool. Maar dat houdt de bestuurders dus helemaal niet tegen. Als je je dan bedenkt dat Telraam een foutmarge hanteert van 10 procent, Telraam niets registreert als het donker wordt (enkel bij voldoende licht overdag), en alleen de snelheid van de auto’s wordt gemeten, niet die van eender welk ander vervoer (racende bestelwagens, vrachtwagens, grote pick-ups, moto’s, etc.), dan weet je dat het aantal hardrijders hier nog een pak hoger ligt.”

“Leuven profileert zich als fietsstad, een stad die de modal shift wil inzetten, een participatieve stad die de bewoners van de straten beschouwt als experts waar ze mee aan de slag wil. Maar hoe komt het dan dat hardrijders hier hun gang kunnen blijven gaan? Er is geen handhaving van de zone 30.”

De buurtbewoners hebben in 2017 ten einde raad een facebookgroep opgericht: S.O.S Brusselsestraat https://www.facebook.com/groups/2042611219294148/  Deze groep gaat hoofdzakelijk over de verkeers(on)veiligheid en het hardrijden. “We hebben al verschillende keren samengezeten met de stadsdiensten over de twee besturen heen maar het heeft geen verschil gemaakt. Wij vrezen ervoor dat ook deze resultaten geen zoden aan de dijk zullen zetten en vragen nadrukkelijk aandacht voor de problematiek. Zolang de Brusselsestraat een zone 30 is maar tevens wordt beschouwd als “invalsweg”, zal er niets veranderen. Wij vragen een grondige mentaliteitswijziging en de wil om de straat het karakter van een woonstraat aan te meten. Een zone 30 waardig. Er werden ons maanden geleden maatregelen beloofd om de snelheid te verlagen, ze zijn nog steeds niet aangebracht. Wij vrezen ook dat men de hoge pieken er zo wil uithalen, maar dat lost het probleem niet op van de stelselmatige overtredingen. Het volstaat niet om de exuberante snelheden eruit te halen. De snelheid moet echt naar 30 km/u worden teruggebracht.”

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans