Opleiding tandheelkunde vat academiejaar aan met nieuw vaardigheidscentrum

Kirsten Bosmans
7 dagen geleden
door Kirsten Bosmans

De studenten tandheelkunde van de KU Leuven kunnen het aanstaande academiejaar terecht in een nieuw vaardigheidscentrum. Het trainingscentrum, op de onderwijscampus van Gasthuisberg, telt 120 opleidingsplaatsen. In het zogenaamde fantoomlabo leren bachelor- en masterstudenten alle nodige manuele vaardigheden om later in de praktijk als tandarts aan de slag te kunnen gaan.

Naast een theoretische opleiding moeten tandartsen in spe ook een brede waaier aan praktische vaardigheden onder de knie krijgen. Het vorige vaardigheidscentrum op Campus Sint Rafaël werd een aantal jaren geleden nog uitgebreid, maar moet nu verhuizen wegens de geplande ontwikkeling van de ‘Hertogensite’. Daarom heeft de KU Leuven werk gemaakt van een volledig nieuw opleidingscentrum op de campus van Gasthuisberg.

Het nieuwe vaardigheidscentrum telt 120 opleidingsplaatsen. Die uitbreiding is nodig om een antwoord te bieden op het stijgende aantal tandheelkundestudenten. Met het nieuwe academiejaar in het vooruitzicht hebben nu al gevoelig meer nieuwe bachelorstudenten zich ingeschreven.

Fantoomlabo
Het vaardigheidscentrum bootst zo nauwkeurig mogelijk de omstandigheden in de klinische praktijk na. Elke unit bestaat uit een compleet uitgeruste en functionerende tandartsstoel, aangepaste verlichting, een ergonomisch stoeltje en een fantoompatiënt: een simulatorpop met opengesperde mond.

“In het trainingscentrum kunnen bachelor- en masterstudenten alle mogelijke tandheelkundige handelingen inoefenen, eerst op plastic en nadien op humane tanden ”, zegt professor Els Wierinck, coördinator van het vaardigheidscentrum. “Studenten leren vullingen plaatsen, tandvleesproblemen behandelen en radiografische opnames maken. Ook andere complexe ingrepen, zoals de ontzenuwing en vervanging van tanden, worden ingeoefend. Deze voorbereiding is cruciaal voor de klinische stages in de latere fases van de opleiding.”

Innovatief onderwijs
Het centrum is ook uitgerust met de nodige digitale hulpmiddelen. Op grote schermen kunnen de studenten de handelingen die de docent uitvoert op de masterunit volgen en vervolgens zelf nabootsen en inoefenen. Daarnaast wordt ook ander studiemateriaal – radiologische beelden, video’s of presentaties – op deze schermen getoond. Elke unit is bovendien voorzien van een pc zodat de studenten naar eigen behoefte beeld- en studiemateriaal kunnen raadplegen.

Via educatieve technologie moet het op termijn ook mogelijk zijn om de studenten meteen gepersonaliseerde feedback te bezorgen, vertelt professor Katleen Vandamme, programmadirecteur van de opleiding tandheelkunde. “Individuele begeleiding is cruciaal in het leerproces, maar niet vanzelfsprekend gezien het toenemende aantal studenten. Digitale leerplatformen kunnen hier een oplossing voor bieden. Zo kunnen we bijvoorbeeld beter analyseren hoeveel oefening het vraagt om een bepaalde vaardigheid te beheersen. Dankzij deze nieuwe onderwijsfaciliteiten kunnen we de kwaliteit van de opleiding verder verhogen, en de maatschappelijke nood aan goed opgeleide jonge tandartsen beter beantwoorden.”

Foto’s:  KU Leuven – Rob Stevens

Over de auteur

Kirsten Bosmans

Kirsten Bosmans