Studenten UCLL geven frisse kijk op marketing van bedrijven

studenten
156 UCLL-studenten Bedrijfsmanagement gingen de afgelopen maanden aan de slag in opdracht van 8 bedrijven. Als onderdeel van de ‘Kmo-routes’ van de hogeschool gaven ze advies, werkten campagnes en communicatieplannen uit, deden aan marktonderzoek, etc. De onbevangen kijk van de studenten wordt gewaardeerd. Louis van Moonlight Express, een aanstormend nachttreinbedrijf: “Als je als bedrijf zo’n opdracht geeft, hoop je belangrijke bevindingen rond je branding, naam, marketing- en communicatieplan mee te krijgen. Je houdt wel in het achterhoofd dat het om jonge mensen in opleiding gaat. Maar we kregen superhoge kwaliteit terug. De studenten hebben onze verwachtingen echt overtroffen!” Leen Artoos, marketingdocent UCLL: “Onze studenten hebben inderdaad het beste uit zichzelf gehaald en dit in voor alle betrokkenen uitdagende omstandigheden. Hun werk geeft de bedrijven een duwtje in de rug in coronatijden en ver daarna.” Via de ‘Kmo-routes’ van UCLL kunnen bedrijven al meer dan 10 jaar een beroep doen op de management- en marketingexpertise van de hogeschool.

Op drie weken tijd werkten teams van telkens een 16-tal studenten intensief samen om een sterk strategisch plan uit te werken voor regionale vaste waarden én nieuwkomers. Uitgangspunt daarbij: ‘Hoe boor je nieuwe markten aan -- ook in coronatijden?’ “Vooral het luik over e-commerce was interessant voor ons,” vertelt Elisabeth van Wilderode van familiebedrijf Schoenen Pantas. “We bestaan al drie generaties en we willen blijven innoveren. Corona versnelt dit proces wel wat, maar ook los daarvan zijn de ideeën van de studenten erg bruikbaar.”

Voor de studenten zelf is het werken aan een authentieke bedrijfscase dan weer een unieke ervaring, vindt ook studente Leen Haesen: “Dat er een echte opdrachtgever bijkomt, een bedrijf waarmee je kan overleggen en feedback van krijgt, maakt het erg interessant.”

Onmiddellijk bruikbaar

Sommige bedrijven contacteerden de hogeschool zelf met een vraag. Tofsport Leuven was er zo één. Ze wilden hun G-sport werking op de kaart zetten: “Met de out-of-the-box ideeën en tips van de studenten zal dat zeker lukken. Ze hebben ons niet alleen een solide basis gegeven voor onze marketing, maar we kunnen ook al vrij snel dingen realiseren. Er zijn zelfs zaken die we morgen al kunnen implementeren – dat is ongelofelijk. Ze hebben onze verwachtingen meer dan ingelost. Met hun inbreng zullen ouders nu makkelijker de juiste sportclub vinden voor hun kind.”

Mieke Cassiers van Chocola Tuti was ook tevreden over de inzet van haar studententeams: “Het belangrijkste is dat het onmiddellijk bruikbaar is -- ik kan het voorstel van de studenten aan mijn assistente afgeven en alles is meteen duidelijk. Ik hoop alleen dat de studenten nu geen chocoladeverslaving opgelopen hebben!”

Over de Kmo-routes

Voor deze studentenprojecten of ‘Kmo-routes’ van UCLL geven Kmo’s en handelszaken laatstejaarsstudenten een opdracht met als doel hun marketing naar een hoger niveau te tillen. Het project beslaat het hele proces: van marktanalyse tot en met een uitgewerkte communicatie- en marketingcampagne. De student als consultant dus, ondersteund door lectoren en door het expertisecentrum Smart Organisations van UCLL Research & Expertise. Het consultancyproject bestaat al meer dan 10 jaar.

“Deze Kmo-routes zijn de beste voorbereiding op het werkveld die ze kunnen krijgen. We zijn de bedrijven dan ook dankbaar voor hun enthousiasme, tijd en input,” aldus marketingdocent Leen Artoos. “Jaar na jaar zien we dat bedrijven de creativiteit en up-to-date kennis van onze studenten echt waarderen. We zijn ervan overtuigd dat deze trajecten hun ondernemersvuur kunnen aanwakkeren en dat van hun opdrachtgevers nog hoger kan doen oplaaien!”

Lees meer over