Provincie Vlaams-Brabant lanceert Doeners.be-platform en verbindt ondernemers met een sociale-economiepartner

doeners
De provincie Vlaams-Brabant lanceerde als eerste het platform doeners.be. Hiermee wil ze een digitale brug slaan tussen de reguliere en de sociale economie uit de regio. Het nieuwe platform zorgt er voor dat ze mekaar sneller vinden en samenwerken.

Assemblage, drukwerk, verpakken, groenwerk, outsourcing, … voor heel veel activiteiten gaan reguliere bedrijven vandaag op zoek naar partners die deze klussen ‘doen’. Omwille van hun kennis, expertise en vakmanschap, zijn deze lokale bedrijven betrouwbare en flexibele partners die in eerste instantie een oplossing op maat bieden en dit aan marktconforme prijzen. Daarnaast bieden ze werk aan een vaak kwetsbare groep mensen, wat inclusief werkgeverschap ondersteunt.

Onderzoek

Eerder onderzoek van de provincie Vlaams-Brabant leerde ons al dat bedrijven uit de reguliere en sociale economie elkaar moeilijk vinden. Bedrijven weten niet dat en waarvoor ze in eigen regio kunnen aankloppen bij sociale-economiebedrijven, ook wel maatwerkbedrijven genoemd.

“Alhoewel bedrijven meer en meer vertrouwd geraken met het begrip sociale economie, blijkt de kennis van hun aanbod eerder beperkt”, zegt Ann Schevenels, gedeputeerde voor economie en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. “Met Doeners.be geven we potentiële klanten snel inzicht in het producten- en dienstenaanbod van de sociale economie."

Platform Doeners.be

Op dit gebruiksvriendelijke platform dat focust op directe communicatie, kunnen bedrijven uit de reguliere economie op zoek gaan naar een geschikte partner. Op een trefwoord, activiteit of regio zoeken, maken dit eenvoudig. Verder kunnen zij onder meer via het prikbord hun zoekertje plaatsen, waar sociale-economiebedrijven direct kunnen reageren.
Omgekeerd biedt het platform de lokale sociale-economiebedrijven de kans hun diensten in de verf te zetten.

Een toekomst met meer opportuniteiten

“De sociale economie doet wat de reguliere economie niet doet. Zij beschikt over bepaalde expertises en vaardigheden, nodig om in te spelen op de vaak complexe, huidige maatschappelijke transitie naar deglobalisering, digitalisering, verduurzaming en inclusie. Daarom geloof ik sterk in de symbiose tussen beiden”, verduidelijkt Geert Janssens, Chief economist bij Etion, het forum voor geëngageerd ondernemen.

Hij ziet naast deze troeven nog belangrijke tendenzen die de lokale sociale economie zullen boosten. Arbeidskrapte is er één van. Robotisering en de inzet van AI zorgt er daarnaast voor dat bepaalde handicaps gecompenseerd worden en het werk toch in de sociale-economiebedrijven kan worden uitgevoerd. Maar de grote gamechanger zou bijvoorbeeld een koolstoftaks kunnen zijn, waardoor producten die veraf geproduceerd worden, duurder worden. Waardoor de concurrentiële slagkracht van de sociale economie vergroot.

Breed gedragen in de regio

Hoewel het platform vandaag officieel wordt gelanceerd, werken diverse bedrijven al langer samen met bedrijven uit de sociale economie. Doeners.be verzamelde diverse getuigenissen van ondernemers uit 11 verschillende sectoren die de inbreng van de sociale-economiebedrijven naar waarde schatten.

Eén van die bedrijven is Festicup. Het dienstenbedrijf helpt events duurzamer te maken door middel van kwalitatieve herbruikbare bekers en kunststof glazen en de hele service die hierbij komt kijken.

“Als jonge starter in een nieuwe markt in volle ontwikkeling, was de drang naar groeien vanzelfsprekend. We waren op zoek naar uitbreidingsmogelijkheden centraal in het land. Al snel kwamen we bij AMAB terecht, een maatwerkbedrijf met zo’n 800 werknemers. Dankzij AMAB kunnen wij onze klanten een totaaloplossing aanbieden om de afvalproblematiek in de eventsector aan te pakken. Ik denk daarbij aan logistiek, opslag en het opzetten van een systeem om een goede workflow te creëren. Voor ons is AMAB veel meer dan een sociaal maatwerkbedrijf met werkende handjes” , zegt Diederik Vanschoenwinkel, salesmanager bij Festicup.

Lees meer over