Frituur Boem Patat zet samenwerking met Deliveroo en Uber Eats stop: “Het is uitbuiting”

David Nijs (rechts) aan zijn zaak Het Perrongeluk in Heverlee.

De Leuvense horeca-ondernemer David Nijs is nooit verlegen voor een stunt meer of minder. Deze keer pakt de uitbater van Den Beiaard, Het Perrongeluk en frituur Boem Patat uit met een opmerkelijke beslissing: Deliveroo en Uber Eats hebben hun C4 gekregen. “Ik werk niet meer samen met bezorgdiensten die hun personeel niet goed behandelen”, aldus David Nijs.

Einde verhaal voor Deliveroo en Uber Eats in frituur Boem Patat. Drastische beslissing…

“Ik wil geen geld verdienen op de kap van mensen die amper sociale rechten krijgen van hun werkgever. De zogenaamde werknemers werken voor een hongerloon van amper 40 euro per dag. Op een goede dag zal dat bedrag misschien oplopen tot 70 euro maar ook dat is te weinig. Wie de reportage op televisie zag over de malafide aanpak van sommige bezorgdiensten kan slechts tot één conclusie komen: het is uitbuiting en zelfs moderne slavernij. Door nog langer samen te werken met Deliveroo of Uber Eats zou ik een schandalig systeem mee in stand houden en dat wil ik echt niet doen.”

Ook Takeaway zette je aan de deur maar je kwam terug op die beslissing. Waarom?

 “Het klopt dat ik ook Takeaway aan de deur zette maar dat bedrijf contacteerde me. Ze legden me uit dat hun werknemers wel degelijk een aanvaardbare dagvergoeding krijgen en dat maakt toch een groot verschil. Bij Deliveroo en Uber Eats moeten de jongens en meisje lange dagen draaien in weer en wind om aan habbekrats te geraken op het einde van de dag. Van sociale rechten is amper sprake en het is nog net niet met de zweep erachter. Wat gebeurt er als één van die mensen een zwaar ongeval krijgt tijdens de dienst? Wie gaat de rekening betalen? Nee, die reportage op de televisie liet me perplex achter.”

Je spreekt ook over misbruik van accounts en laat nog net niet het woord kinderarbeid vallen. Leg eens uit…

“Het systeem is lek. Soms gaan er jongeren van 15 of 16 jaar aan de slag en dat doen ze dan via de account van iemand die wel meerderjarig is. Nu kan Deliveroo of Uber Eats wel zeggen dat ze er alles aan doen om misbruik te voorkomen maar het blijft een feit dat er dingen mislopen. Ik zie het zo al gebeuren…Met het beetje geld dat ze verdienen, komen die zogenaamde werknemers terecht in de klauwen van een huisjesmelker. En zo geraken ze in een vicieuze cirkel waar ze nog moeilijk uit geraken.”

Je bent zelf geconfronteerd met de armoede van sommige medewerkers van Deliveroo en Uber Eats. Hoe kwam dat bij je binnen?

“Op een gegeven moment kreeg ik klachten van klanten. Die vertelden me dat niet alles bij de bestelling zat en dat was toch vreemd. Ik begon er echt goed op te letten dat de bestellingen correct buiten gingen en toch kwamen er nog klachten. Al snel begreep ik dat sommige koeriers soms een deel van de bestelling namen en dat kan ik ze eigenlijk niet kwalijk nemen. Ze lijden soms honger en dan kan je eten nemen eigenlijk geen diefstal noemen.”

Wat hoop je te bereiken met je beslissing om niet langer samen te werken met bezorgdiensten zoals Deliveroo en Uber Eats?

“Ik hoop vooral dat de regering wakker wordt en eindelijk politieke actie onderneemt tegen dergelijke systemen van uitbuiting. En verder hoop ik dat Horeca Vlaanderen in deze kwestie een sterk standpunt inneemt want het is onaanvaardbaar. Mijn besluit staat vast: ik werk er niet meer mee samen. Als Deliveroo en Uber Eats de medewerkers beter gaat behandelen, wil ik nog overwegen om op mijn beslissing terug te komen. In afwachting daarvan roep ik al mijn collega’s in de horeca op om mijn voorbeeld te volgen. Zet Deliveroo en Uber Eats aan de deur. Het kan best zijn dat die bedrijven legaal werken maar dat maakt de praktijken nog niet aanvaardbaar.

Lees meer over