Remy Communication werkt samen met andere marketingbureaus aan eigen coronacampagne

Coronacampagne
Op donderdag 1 oktober, een dikke maand na de oproep van epidemioloog Pierre Van Damme voor duidelijke coronacommunicatie, stond een nationale coöperatie van tien marketingspecialisten op poten onder de noemer ‘Agencies against corona’. Het Leuvense communicatiebedrijf Remy Communication riep samen met initiatiefnemer Nic Vermaut, CEO van Well Communication een grote groep media-, influencer- en marketingagentschappen op om samen actie te ondernemen. Volledig op vrijwillige basis. Gisteren ging de eerste campagne live: #sharethestoriesnotthevirus.

Gesteund door Vlaams minister van Jeugd en Media, Benjamin Dalle, Brigitte Rombout van de Kanselarij en epidemioloog Pierre Van Damme ziet de campagne voor het eerst het daglicht. De doelstelling? Via een eenvoudige quiz mensen uitleggen waarom iedereen de coronamaatregelen anders interpreteert of toepast. Je doet de quiz en krijgt een type toegewezen dat verklaart waarom jij op jouw manier reageert. Bijvoorbeeld als 'Rebel' die niet zomaar meteen alles aanneemt, als 'Brain' die alles in vraag stelt ...

“Het is mooi om te zien dat agentschappen zich zo snel kunnen verenigen voor het goede doel. Ik wil hen dan ook enorm bedanken voor hun positieve engagement. Alle beetjes helpen”, aldus minister Benjamin Dalle.

Communicatiestarter om elkaar beter te begrijpen

Het doel was om een campagne te lanceren die een communicatiestarter kan zijn om elkaar beter te begrijpen in de nieuwe situatie die corona met zich meebrengt. In een online test kan elke burger ontdekken waarom hij de maatregelen zus of zo interpreteert. Je wordt ingedeeld in een reactietype.

“Het kriebelde al lang om onze schouders mee onder de coronacommunicatie te zetten. Zonder met een vinger te wijzen, willen we via een eenvoudige quiz burgers de handvaten geven om elkaar beter te begrijpen. Want iedereen gaat duidelijk anders om met de maatregelen of interpreteert ze anders. Maar dat is menselijk. Zeker bij jongeren, die op dit ogenblik nog op zoek zijn naar zichzelf, valt de crisis op een slecht moment. Via de quiz kunnen ze alvast leren waarom ze op hun manier reageren en dit ook delen met hun familie en vrienden. Is dat nu op een rebelse of door duizend vragen te stellen, dat is allemaal mogelijk. Maar in the end blijven de regels wel voor iedereen hetzelfde, vertelt Saartje Van Nijlen, coach online bij Remy Communication.

Onderzoek naar vier reactietypes?

Het idee voor de online vragenlijst en indeling van reactietype komt van Amerikaans spreker en schrijfster Gretchen Rubin. Rubin onderzocht waarom en wanneer mensen verwachtingen wel of niet nakomen. Het resultaat: vier verschillende reactietypes (‘tendencies’). In vrijwel elke rol die we spelen - als familielid, leraar, vriend of collega - is het nuttig om onze eigen denkrichting en die van anderen te kennen. Als we de perspectieven van andere mensen kunnen zien, begrijpen we waarom, vanuit hun standpunt, hun acties logisch zijn. In de vragenlijst van de campagne #sharethestoriesnotthevirus’ kan je ontdekken welk reactietype jij bent. 

  • The boss: zij willen weten wat er moet gebeuren en verwachten hetzelfde van anderen.
  • The brain: zij willen eerst antwoorden op al hun vragen.
  • The buddy: zij willen heel hard hun best doen, vooral om hun naasten te beschermen.
  • The rebel: zij willen vrijheid om iets op hun eigen manier te doen.

Agencies against corona

Op 1 oktober wordt de actie gelanceerd. Well Communications trok het hele project maar deed dit zeker niet alleen. De influencercampagne wordt ondersteund door het Belgische Influo, The Brand Connectors en het internationale Meltwater. De Art Direction werd verzorgd door Lunatink. De fotografie door Zenia.be. De perscampagne wordt gelanceerd door communicatiebureau Remy Communication. De digitale experten bij Tunity verzorgden de website en de online quiz. Voor strategisch advies kon Agencies against corona rekenen op theConversation, The Brand Connectors, MOTCHA en opnieuw Remy Communication.

DPG Media en Voka geven de campagne extra power via hun mediakanalen.

Lees meer over