Leeuwse handelaars kampioenen in promotie lokaal kopen

Handelaars uit Zoutleeuw tijdens de ontbijtsessie

Zopas werden de Leeuwse handelaars in het nagelnieuwe verenigingslokaal Malbroek getrakteerd op een ontbijt om hen te bedanken voor hun medewerking aan de campagne  #Koop3440 Scan & Win. Tegelijkertijd werden de belangrijkste resultaten besproken. “We kunnen spreken van een zeer geslaagde pilootcampagne om het lokaal kopen te promoten” aldus Wim Thiry, diensthoofd Toerisme van de stad.

De campagne duurde 4 maanden van 15 december tot 15 april. Er waren 70 actieve deelnemende ondernemers, 4.200 geldige scans, 788 unieke deelnemers wat ongeveer 10% van de actieve bevolking van Zoutleeuw is. Honderd mensen wonnen een prijs. Het ging zowel om cadeaubonnen van de stad als prijzen van de handelaars zelf. Wel 75% van de scans werden uitgevoerd door vrouwen, 25% door mannen. Vooral mensen uit Zoutleeuw namen deel, 83% tegen 17% uit buurgemeenten.

Lees verder onder de foto

Bevraging handelaars Zoutleeuw
Over tevredenheid en nut van de campagne

Tevreden

Het aantal deelnemers steeg de eerste maand om de volgende licht te dalen, hetgeen aangeeft dat er ook wat ‘scan’moeheid optrad. Toch geven de handelaars evenals de gebruikers aan dat de campagne gerust wat langer had mogen duren. Bijna 80 % van de respondenten bij de handelaars was tevreden over de campagne. Zo vond een even groot percentage deze actie een heuse steun in de rug. Maar liefst 90 % van de respondenten bij de deelnemers was tevreden tot zeer tevreden en 55% van hen vond dat deze actie hen had aangezet om meer lokaal te kopen.

Lees verder onder de foto

Onderzoek Leeuwse handelaars
Over het concept

Moeilijk voor oudere mensen

Vele handelaars vonden het scannen voor een deel van het cliënteel niet eenvoudig. Oudere mensen, namelijk 150 van de 4200 scans werden zonder de app gedaan via een speciale QR code en sommige handelaars vonden het niet evident om telkens de mensen uit te leggen hoe je moest registreren en scannen door tijdsgebrek.

De rol van de handelaars om klanten aan te sporen om deel te nemen bleek groot. 47% van de deelnemers heeft kennis gemaakt met de campagne via de lokale handelaars, 27%  via facebook.

Lees verder onder de foto

Bespreking handelsonderzoek Zoutleeuw
De cijfers werden toegelicht tijdens een ontbijtsessie

Liefst geldprijzen

De handelaars die aanwezig waren op de ontbijtsessie bleken bereid om zelf een deel te sponsoren om zo de prijzen nog aantrekkelijker te maken.  Liever geldprijzen dan eigen producten te verloten. Ze bleken ook gewonnen voor het concept uit Kortenaken :  https://www.kivalo.be/  Heel wat andere gemeenten hebben deze geslaagde campagne opgemerkt en zijn iets dergelijks van plan. Het stadsbestuur is dus van plan deze campagne te herhalen, ditmaal van oktober 2022  tot maart 2023. (CH)

Lees meer over