Lubbeeks bedrijf V33 verstevigt positie als marktleider in de houtbeschermingsmarkt

20 september 2022 | 15u09 | Gepost door annpeeters
chris
V33, marktleider in houtbeschermings- en verfproducten, houdt V33 goed stand in een sector in moeilijkheden. Ondanks de crisis slaagt V33 erin om zijn plek te behouden in de competitieve markt in België.

Met de lockdown kende de houtbeschermingsmarkt in 2020 een enorme groei. Doe-het-zelfzaken bleven open, net als voedingswinkels. Consumenten die thuis moesten blijven, hebben zich massaal gewend tot doe-het-zelfzaken om werkzaamheden in huis en tuin uit te voeren. Het budget dat gewoonlijk wordt besteed aan vrijetijdsbesteding en vakantie, werd besteed aan de bescherming, renovatie, decoratie en binnen- en buitenverfraaiing van de woning.

Vanaf midden 2021 viel de houtbeschermingsmarkt echter terug. Volgens V33 verklaren twee factoren de daling van de activiteit. "Enerzijds is de situatie veroorzaakt door de opeenvolgende lockdowns gestabiliseerd en anderzijds heeft het weer tijdens de zomer van 2021 het niet mogelijk gemaakt om de recordresultaten van 2020 te herhalen", zegt Chris Van Den Bosch, General Manager van V33 Benelux.

"Deze trend zet zich in 2022 verder, met name door de terugkeer van de oude (pre-covid) consumptiegewoonten. Het vakantiebudget heeft weer de bovenhand gekregen op doe-het-zelfprojecten. Andere factoren zoals de stijgende energie- en levenskosten, spelen ook een rol."

V33 komt goed uit deze situatie 

Ondanks deze ietwat sombere context verstevigt V33 in 2021 zijn positie als onbetwiste marktleider van veelzijdige en gebruiksvriendelijke renovatieverven voor alle soorten ondergronden (hout, metaal of plastic). De markt in dit segment kromp in totaal met 15,4%, in tegenstelling tot V33, die 5,1% aan marktaandeel won. "De groei van dit assortiment wordt verklaard door de eerder genoemde kenmerken. Meer in het bijzonder vergen deze verven vooraf weinig voorbereiding en kunnen ze worden aangebracht in alle kamers van het huis, zowel in woon- als technische ruimtes (ruimten die onderhevig zijn aan vlekken en technische beperkingen). Een enkel product is voldoende om alle materialen in een kamer in huis te personaliseren. Met de “keukenrenovatieverf” kan de consument bijvoorbeeld de betegelde achterwand, het hout van meubels, het RVS van de koelkast, het werkblad, de tafel en de stoelen renoveren."

V33 is ook een leider in het segment van houtbeschermingsproducten zoals oliën, vernissen, beitsen, lakken, enz. Hoewel deze markt met 19% is gedaald, verhoogt V33 nog steeds zijn marktaandeel met 0,5%. Alleen al voor beschermende vernissen voor parketvloeren in huis, die al een gigantisch marktaandeel heeft (76%), groeit V33 nog steeds met 2,1%. En dit in een markt die met 10,6% daalt. Parketvernis is het product die het merk beroemd heeft gemaakt.

Bovendien blijft de trend dit jaar gunstig voor V33. Het merk verwacht tegen eind 2022 een omzet te behalen die veel hoger ligt dan die van 2019, onder voorbehoud van de actualiteit. In 2021 slaagde V33 erin om zijn koers te blijven varen in de houtbeschermingsmarkt met dezelfde omzet als in 2020. Ondanks de moeilijkheden in verband met de productie en de algemene bevoorrading van winkels, kende V33 in 2020 een omzetgroei van 40% ten opzichte van het voorgaande jaar.

V33: een winstgevende multi-channelstrategie om zijn leiderschap te consolideren

De fabrikant is niet op zijn lauweren gaan rusten om zijn reputatie te verstevigen en heeft lef getoond door ervoor te zorgen dat zijn productaanbod, vooral in België, verder werd ontplooid.

Chris Van Den Bosch, general manager van V33 Benelux legt uit: "Op operationeel niveau explodeerde de vraag tijdens de coronaperiode toen klanten een groter deel van hun inkomen besteedden aan werken in huis en tuin. V33 moest de productie opvoeren, terwijl personeel en fabrieken werden onderworpen aan drastische sanitaire maatregelen. V33 ging de uitdaging aan door te vertrouwen op de synergie van al zijn teams. De commerciële en administratieve afdelingen hebben enorm veel controlewerk verricht op de productverkoop om het productiebeheer te optimaliseren door het naar de meest populaire producten te sturen. Onze teams konden die evolutie en de toegenomen vraagcurve correct beoordelen, daar waar de geautomatiseerde software niet in staat was om de impact van de grote omwentelingen van de afgelopen twee jaar te beoordelen."

"Op marketingniveau heeft V33 zich gericht op de nabijheid van zijn klanten (implementatie van een nieuw online communicatiekanaal) en zijn verdelers (ontwikkeling van op vraag en op maat gemaakt POS-materiaal, om te voldoen aan de nieuwe noden van e-commerce). We hebben verschillende communicatieacties opgezet, waaronder een campagne om de merkbekendheid te verhogen in 2021 die zijn vruchten afwerpt."

Tot slot voerde V33 een diepgaande identiteitsanalyse uit die resulteerde in een vernieuwd merkimago. Marie de Grivel, de kleindochter van de oprichter en voorzitter van de groep, heeft een denktank geleid over het erfgoed dat door haar voorouders is overgedragen en wil dit opwaarderen. "Het doel is om het bedrijf te ontwikkelen in overeenstemming met de verwachtingen van de huidige samenleving. Logischerwijs is er heel wat veranderd sinds V33 in de jaren vijftig werd opgericht. Communicatie is dynamischer en verloopt via tweerichtingsverkeer (via sociale netwerken), informatie bereikt ons onmiddellijk, "true speak" is de regel geworden en ook minderheden in de samenleving uiten zich terecht. Gezondheid en klimaat zijn ook bezorgdheden van de consumenten geworden. Rekening houdend met deze overwegingen, wil het merk V33 zijn erfgoed verenigen met de wereld van vandaag en morgen." 

V33 Group schittert op Europees niveau dankzij zijn knowhow en het engagement van zijn 700 medewerkers. V33 Belgium, één van zijn 7 dochterondernemingen en nationaal actief, is gevestigd in Lubbeek. Het team bestaat uit 14 medewerkers.

chris vdb

Lees meer over