Aarschot pakt leegstand handelspanden aan en komt met nieuwe campagne

Schot in de zaak
De stad Aarschot wil iets doen aan de leegstaande handelspanden in de stad en lanceert daarom de campagne Schot in je Zaak. Bedoeling is eigenaars en ondernemers te begeleiden  en te stimuleren om zoveel mogelijk leegstaande handelspanden in te vullen.

“Met de campagne willen we letterlijk schot in de zaak brengen. Onze dienst Economie helpt eigenaars en ondernemers om de beschikbare panden in te vullen. Enerzijds stimuleren we eigenaars om hun leegstaande handelspanden aantrekkelijk te maken. Panden die instapklaar en brandveilig zijn, krijgen van ons het kwaliteitslabel ‘Schot in je zaak’. Anderzijds stimuleren we ondernemers, die een pand zoeken, om uit te kijken naar een pand met het kwaliteitslabel. Deze handelspanden kan je herkennen aan een duidelijke etalagesticker.  Als stad zorgen we ervoor dat de handelspanden met dit kwaliteitslabel aan gunstige voorwaarden verhuurd kunnen worden: een win-win voor eigenaars en ondernemers", legt schepen van Economie Bert Van der Auwera (Open Vld) uit. 

De initiatiefnemers zijn ervan overtuigd dat de campagne een goede aanvulling is van de al bestaande maatregelen om leegstand in het handelscentrum tegen te gaan. “Ik verwijs hiermee naar de pop-up subsidie en de leegstandsbelasting”, vult burgemeester Gwendolyn Rutten ( Open Vld) aan. “Eigenaars en ondernemers krijgen nog steeds een pop-up subsidie als ze voldoen aan de voorwaarden. Daarnaast neemt de dienst Economie zelf contact op met eigenaars van leegstaande handelspanden om naar oplossingen te zoeken. Blijven handelspanden ondanks deze initiatieven toch leegstaan? Dan worden ze belast door de stad.”