Zorgpersoneel WZC De Lelie trekt aan de alarmbel: "We kunnen de zorg niet geven die bewoners verdienen"

29 februari 2024 | 22u49 | Gepost door redactie
De Lelie

De zaken gaan duidelijk niet van een leien dakje in woonzorgcentrum De Lelie in Wezemaal. Een zorgmedewerker opent exclusief bij Leuven Actueel een boekje dat de directie graag gesloten wil houden. 

"Ik ben op regelmatige basis tewerkgesteld als interim-medewerker in WZC De Lelie in Rotselaar (Wezemaal), maar de omstandigheden voor bewoners zijn er de laatste tijd erg verslechterd. Ik wil aan de alarmbel trekken, want zoals het nu gaat, krijgen bewoners niet de zorg die ze nodig hebben."

Zorg

"Wondzorg krijgt bijvoorbeeld geen prioriteit en omdat de wondzorg erg lang duurt, liggen patiënten soms tot 10.30 uur in de ochtend gewassen en half aangekleed in bed, voordat ze kunnen ontbijten. Insuline wordt vaak pas rond 11 uur toegediend en medicatie die door de apotheek wordt meegegeven, wordt al van tevoren afgescheurd van de rol. Nieuwe interim-medewerkers beginnen vaak alleen en zonder uitleg aan hun shift en weten niet wat ze moeten doen. Mictie wordt overgeslagen en wondzorg wordt niet nauwkeurig behandeld."

Personeel

"Er zijn regelmatig afzeggingen van zorgkundigen, waardoor het personeelstekort problematisch wordt. Soms bellen vier collega's tegelijk af. We kunnen de noodzakelijke zorg niet meer geven. Het personeel draait voornamelijk op interimmers die vaak geen Nederlands spreken en na hun shift vertrekken zonder de nodige nazorg, bedden, opruim, mictie,.. te doen. Het vast personeel behandelt de bewoners soms ruw en er zijn zelfs meldingen van uitschelden van bewoners. Meldingen hierover worden gedaan, maar er wordt niets aan gedaan. Het nieuwe hoofd van de verpleging heeft zelfs al na drie weken zijn ontslag ingediend, omdat hij in dergelijke omstandigheden niet wilde werken."

Medicatie

"Er zijn grove medicatiefouten en in sommige gevallen wordt medicatie zelfs bewust niet gegeven. Een logistiek medewerker, die eigenlijk geen medicatie zou mogen geven, maar wel ingepland staat als zorgkundige, geeft patiënten hun medicatie niet ‘om hen te pesten’. De gezondheidsinspectie zou bij een controle moeten kijken naar de uurroosters en bekijken wie waar stond en welke inloggegevens gebruikt zijn. Ze zouden grote ogen trekken."

Corrigeren

"Zorgkundigen moeten de verstrekte zorg goed controleren, want interim-medewerkers worden onvoorbereid bij bewoners ingezet, wat gevaarlijke situaties kan opleveren. Als ze niet geregeld corrigeren, zouden er onherstelbare flaters gebeuren. Er is een gebrek aan adequate zorg voor de bewoners en er worden door verpleegkundigen zaken afgetekend alsof ze zijn uitgevoerd terwijl dat niet het geval is. Denk hierbij aan verstrekte zorgen die ze moeten bevestigen door een handtekening, terwijl ze die bewoner helemaal niet verzorgd hebben."

Communicatie

"Er zijn ook problemen met communicatie en organisatie, zoals een niet-functionerende noodtelefoon en onduidelijke verantwoordelijkheden. Verpleegkundigen moeten noodsituaties zelf maar oplossen. Het personeel voelt zich onvoldoende gesteund en er zijn onregelmatigheden met betrekking tot de inzet van personeel. Dit alles leidt tot een situatie waarin de juiste zorg niet meer kan worden gegarandeerd."

We vroegen de directie om een reactie, maar kregen voorlopig geen antwoord op onze vraag. 

Lees meer over