Test Aankoop dient klacht in tegen Rock Werchter
Consumentenorganisatie Test Aankoop beschuldigt tien festivals van “consumentonvriendelijke praktijken”. Dat gaat dan bijvoorbeeld over plotse extra kosten bij de aankoop van tickets tot weifelende terugbetaling van ongebruikte bonnetjes.
Test Aankoop vindt de “consumentonvriendelijke praktijken” van tien festivals niet kunnen. Volgens De Standaard onderzochten ze voorbije zomer dertien evenementen, en stelde daarbij verschillende inbreuken op de consumentenwetgeving vast. Rock Werchter, Tomorrowland, Pukkelpop, Graspop, Les Ardentes, Couleur Café, Paradise City, Ronquières, Lokerse Feesten en Dour mogen een klacht bij de economische inspectie verwachten.
Vooral de cashloze betaalsystemen met polsbandjes of elektronische kaarten veroorzaakten onregelmatigheden. Volgens Test Aankoop sloegen vijf festivals hierbij de bal enorm mis. Les Ardentes bijvoorbeeld rekende niet alleen 1,25 euro aan om het bandje te activeren, het festival vroeg ook nog 3,75 euro aan wie zijn overgebleven saldo wilde recupereren. Bij Tomorrowland, Graspop, Rock Werchter en Dour bedroegen die servicekosten tussen de 3,5 en 3,6 euro. Normaal gezien mogen deze maximaal “ter waarde van maximaal één consumptie op het festival” zijn.
Geen cash.
In de staal van Test Aankoop stonden twee festivals geen terugbetaling van bonnetjes toe en aanvaardden acht festivals waaronder Rock Werchter geen cash. Daarvan was sprake bij of de ticketverkoop, bonnetjesverkoop of bij het parkeren of op de camping”. Sinds maart 2023 is dit nochtans verplicht.