Rotselaar krijgt tien nieuwe trajectcontroles en zes flitspalen

Onder andere de Beverlaak in Werchter krijgt een trajectcontrole

In Rotselaar was er al sprake van snelheidscontroles, maar door deze ingreep gaat dat aantal bijna maal drie. De nieuwe trajectcontroles en flitspalen zouden tegen de zomer van 2024 gerealiseerd moeten zijn.

De nieuwe trajectcontroles, die controleren in beiden richtingen, komen erbij in de Hellichtstraat, de Walenstraat, de Torenstraat, de Steenweg op Wezemaal en de Steenweg op Nieuwrode. Deelgemeente Werchter krijgt de helft van de trajectcontroles, die worden opgesteld in de Beverlaak, Tremelobaan, Sint-Jansstraat, Hogeweg en Varentstraat. Van flitspalen zullen ze daar wel geen last hebben. Die gaan meer ingezet worden in Wezemaal, namelijk aan de Zallakenstraat, de Steenweg op Gelrode, de Stationsstraat, de Benninkstraat en de Aarschotsesteenweg.

"Op zich zijn er niet meer flitspalen en trajectcontroles in Rotselaar dan in Tremelo en Begijnendijk", klonk het bij de politiezone BRT (Begijnendijk-Rotselaar-Tremelo). "Vanaf maart of april zullen die controles en palen stilaan in gebruik raken."

Rotselaar krijgt relatief wat bovenlokaal verkeer te verwerken, kortom woon-werk-, woon-school- en woon-winkelverkeer en recreatief verkeer. Door de centrale ligging kon het gemeentebestuur niet anders dan ingrijpen. Recent gaf 70 procent van de Rotselaarse inwoners op een veiligheidsbarometer aan dat voor hen onaangepaste snelheid het grootste probleem vormt. 

De inkomsten van de huidige verkeersboetes zijn nog niet voor Rotselaar, dat verandert in de toekomst. De centen afkomstig van die boetes zouden ze inzetten op verkeersveiligheid.

Door een GAS 5-wetgeving kan de gemeente Rotselaar vanaf de zomer aanspraak maken op deze boetes, deze vloeien naar een nieuw Rotselaars verkeersveiligheidsfonds. Zo kan er onder meer geïnvesteerd worden in veiligere buurten en schoolomgevingen.

Lees meer over