Na wegverzakking volgt nieuwe brug
De brug die vervangen wordt, is een onderbrug, een locatie waar een weg over een andere weg of een waterloop gaat. Uit het onderzoek dat de laatste jaren herhaaldelijk gebeurd is, is gebleken dat de verzakking waarschijnlijk begonnen is ter hoogte van een pijler die in de Dijle staat. Die pijler ondersteunt het brugdek. De verzakking is vastgesteld door middel van metingen met vaste punten op en rondom de brug. De experten van de Vlaamse overheid hebben ook herhaaldelijk ter plaatse onderzoek uitgevoerd, onder andere met een drone die onder water sonarbeelden maakte.
Werken in 2024
De Vlaamse Regering heeft ondertussen kredieten gebudgetteerd voor de brug, zodat in 2024 een aannemer aangesteld kan worden en kort daarop - volgens de huidige planning ook in 2024 - de werken kunnen starten.
Zeventig jaar oud
De brug over de Dijle is zeventig jaar oud. Zoals de naam van de weg al aangeeft, werd de Provinciebaan beheerd door de Provincie Vlaams-Brabant. In 2009 gaven de provinciebesturen het beheer van heel wat “provinciewegen” door aan het Agentschap Wegen en Verkeer. De Provinciebaan was een van die wegen.
Snelheidsbeperking
Er is een verzakking dwars over de rijweg die duidelijk merkbaar is als je er met de auto over rijdt. Omwille van de knik heeft Wegen en Verkeer beslist een lokale snelheidsbeperking van 30 km/u in te voeren. Dat is veiliger voor de weggebruikers, en daardoor zal ook de verzakking van de brug niet versnellen.