Herent, Kampenhout, Kortenberg en Steenokkerzeel leiden zwaar vrachtverkeer om via hoofdwegen
Vanaf maandag 4 november 2024 voeren de lokale besturen van Steenokkerzeel, Kampenhout, Kortenberg en Herent een nieuwe regeling in. Dit doen ze om intergemeentelijk de routes voor zwaar doorgaand vrachtverkeer op elkaar af te stemmen. Het gaat hier om de tonnagebeperking van de maximaal toegelaten massa van 3,5 ton.
Daarnaast worden de zones waarin doorgaand zwaar vrachtverkeer geweerd wordt, vastgesteld en uniform, wettelijk en leesbaar vormgegeven. Door de keuze van eenzelfde signalisatie gaan de gemeenten een wildgroei van verkeersborden tegen, zoals vandaag het geval is.
Doorgaand zwaar vrachtverkeer zal verplicht de belangrijke hoofdwegen zijnde de Haachtsesteenweg (N21), Tervuursesteenweg (N227), Brusselsesteenweg (N2) en Leuvense-/Mechelsesteenweg (N26) moeten gebruiken. Het gaat daarbij alleen om voertuigen ontworpen voor goederenvervoer. Deze maatregel zal de veiligheid en de leefbaarheid in de dorpskernen en de schoolomgevingen ten goede komen.
De regeling geldt enkel voor doorgaand vrachtverkeer. Plaatselijk vrachtverkeer, zoals bijvoorbeeld leveringen, blijft steeds mogelijk, ook als dat 3,5 ton overschrijdt. Ook bussen en landbouwvoertuigen mogen de zone doorkruisen, net als licht vrachtverkeer.