Overbelaste afvalwatercollector: werken nodig tussen Banhagestraat en Expresweg, Banhagestraat wordt éénrichtingsstraat

Wateroverlast voorkomen
Ruimen en ontkoppelen van grachten
De werking van een collector kan je goed vergelijken met een snelweg, het is de hoofdtak van een zuiveringsgebied waar alle zijtakken van de gemeente of stad op aansluiten. Net zoals bij een “file” op de snelweg kan er op korte tijd te veel water door de buis lopen. Op dat moment moet het teveel aan water kunnen “ontsnappen”, wat gebeurt via zogenaamde ‘overstorten’. Overstorten zijn een soort nooduitlaat van het rioleringssysteem en maken het mogelijk om bij te hoge waterstanden het overtollige water te lozen in de gracht of nabijgelegen waterloop. Grachten moeten dan ook op geregelde tijdstippen geruimd worden.
In dit project van Aquafin zullen de grachten op de Expresweg in samenwerking met Wegen en Verkeer geruimd en afgekoppeld worden om de collector wat meer marge te geven. Voor het overtollige water wordt daarom een oplossing gezocht door de aanleg van een bufferbekken.
Aanleg bufferbekken en gescheiden riolering
Aquafin heeft onderzocht hoe de afwatering binnen het gebied verloopt in de omgeving van de Banhagestraat en de Expresweg. Daarbij werd snel duidelijk dat slechts een deel in de grachten kan gebufferd worden. Het andere deel dat niet in de grachten kan opgenomen worden, zal via een ingebuisde gracht afgevoerd worden naar een bufferbekken. Het nieuwe bufferbekken zal in een talud aangelegd worden tussen de gemeentelijke Banhagestraat en de Expresweg (N25).
Binnen dit project van Aquafin wordt er samengewerkt met verschillende partners:
- Agentschap Wegen en Verkeer: aanleg bufferbekken voor regenwater en ruimen grachten
- Aquafin: aanleg bufferbekken en afkoppelen grachten van collector, inbuizen van grachten
- Farys: uitvoering van de rioleringswerken om huishoudelijk afvalwater en regenwater in de toekomst gescheiden af te voeren
- Oud-Heverlee: de gemeente heeft beslist om de Banhagestraat om te vormen naar een straat met eenrichtingsverkeer nadat de werken aan het bufferbekken zijn uitgevoerd.
TIMING EN IMPACT?
Tijdens het openbaar onderzoek van eind vorig jaar werden er verschillende vragen en opmerkingen ingediend. Wegen en Verkeer, Aquafin, de gemeente en alle andere partners zullen de ingediende reacties naast de plannen leggen en de volgende stappen binnen het project verder afstemmen. De werken zullen volgend jaar starten.