Minister Vandenbroucke wil alcohol aan de ketting leggen
In de nieuwste editie van het alcoholplan van minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) staan enkele opvallende maatregelen. Alle regeringen van België bekijken in maart zijn plannen, maar dat zal niet zonder slag of stoot gebeuren. Het plan omvat onder andere geen porto, sherry of martini meer onder 18 jaar en geen alcohol meer in automaten.
In België is alle alcohol verboden onder 16 jaar, voor sterke drank geldt dat tot 18 jaar. Sterke dranken zoals porto, sherry en martini ontsnappen nog aan die regeling. Minister Frank Vandenbroucke wil de grens hiervoor optrekken naar 18 jaar. Wijn en bier blijven wel verkrijgbaar vanaf 16.
Voorts is de minister van plan om alcohol uit verkoopautomaten te bannen vanaf 2024 om de algemene circulatie van alcohol te doen dalen. Daarom wilt hij ook de verkoop van alcoholhoudende dranken verbieden in tankstations aan snelwegen tussen 22 uur en 7 uur ’s ochtends. Ook in ziekenhuizen is hij dat van plan alcohol bannen, met uitzondering van de cafetaria.
In een tweede deel werd de focus gelegd op reclame. De Vivaldiregering houdt in het achterhoofd voorstellen klaar om gokreclame te verminderen, in die filosofie trekt Vandenbroucke die lijn door de alcoholreclame. Alcoholreclame op televisie in de vijf minuten vóór en ná een uitzending die gericht is op een minderjarig doelpubliek wil hij verbieden. Ook tijdens de vertoning van een film in de bioscoop zou dit van toepassing zijn en in kranten en tijdschriften gericht op jongeren. Zelfs digitale media, zoals Tiktok, zou ook geviseerd worden. Wanneer het alsnog toegelaten is, moet de adverteerder verplicht een 'gezondheidsmededeling' toevoegen aan elke boodschap.