Extra personeel bij federale politie moet jaarlijks negen miljoen verkeersovertredingen uitschrijven: "Het is hoognodig"

Dat is alleszins het plan van Annelies Verlinden (CD&V), minister van Binnenlandse Zaken. Op deze manier kunnen de flitspalen langs gewestwegen en mobiele flitsapparatuur continu blijven flitsen en blijft de kassa rinkelen.

Volgens experts waren die strengere snelheidscontroles hoognodig. In 2022 kwamen 540 weggebruikers om het leven op de Belgische wegen. Bovendien raakten er 54.000 weggebruikers zwaargewond. Op dat vlak ligt het land enorm onder het Europese gemiddelde. Volgens diezelfde experts zouden er minstens 150 doden en 550 zwaargewonden minder moeten vallen indien de snelheidslimieten nageleefd zouden worden, zo wisten ze bij HNB.

De opbrengst van de verkeersboetes zouden ook niet op tegen de maatschappelijke kost van de vele verkeersongevallen opwegen. Volgens veiligheidsinstituut Vias zou dit op ongeveer 13 miljard euro per jaar zijn, de gemiddelde kost van een verkeersdode zou zeven miljoen euro bedragen.

Na alle aanwervingen zouden 187 mensen de boetes verwerken, de capaciteit zou daarmee stijgen van vijf tot negen miljoen overtredingen. Gemiddeld zou dat 1.000 boetes per uur betekenen bij de verwerkingscentra. Bij verschillende politiekorpsen verwerken ze zelf hun verkeersboetes, in 2022 kwamen ze bij hen uit aan 6,2 miljoen snelheidsovertredingen.

Het optrekken van de capaciteit van de Gewestelijke Verwerkingscentrale brengt met zich mee dat in Vlaanderen vele lokale trajectcontroles eindelijk geactiveerd kunnen worden. Buiten de snelwegen zal er dus ook sprake zijn van de nultolerantie op snelheid bij veel plaatselijke trajectcontroles en moet men langs gewestwegen ook de volle pot betalen. .

Lees meer over