WK Wielrennen was drama voor winkels: “Misschien is avondshopping optie voor toekomstige events”

1 oktober 2021 | 11u32 | Gepost door passepartoutle…
wielrennen
Nooit eerder zoveel volk in de Leuvense straten en nooit eerder zo’n lege kassa in de winkels. Dat is de conclusie van heel wat Leuvense handelaars na het WK Wielrennen. Uiteraard een domper op de feestvreugde maar de hoop dat potentiële klanten Leuven in hun hart hebben gesloten, is nog niet vervlogen.

We zijn ondertussen een week na het WK Wielrennen. De schattingen lopen een beetje uiteen maar er zouden tussen de 300.000 en 500.000 mensen in Leuven zijn geweest tijdens het event. Een record dat zelfs de hoogdagen van het originele Marktrock overstijgt maar in de handel werden er helaas andere records geboekt. Het WK Wielrennen was zeker geen hoogvlieger voor de winkels en sommigen omschrijven de week van het wereldkampioenschap zelfs als een regelrechte ramp inzake inkomsten.

Schepen van Handel Johan Geleyns (CD&V) bevestigt dat het WK Wielrennen geen hoogvlieger was voor de handel. “Het is juist dat het zeker geen topweek was voor de winkels maar we zijn toch blij dat het merendeel van de winkels de deuren heeft geopend tijdens het WK Wielrennen. Ik geloof dat het WK op langere termijn een positief effect zal hebben voor Leuven als shoppingstad. Dit was de beste promotie voor Leuven ooit en de economische return gaat nog volgen, al geef ik toe dat het effect van het WK moeilijk gemeten kan worden. We hebben wel wat projecten lopen om dat zo goed mogelijk in kaart te brengen.”

Het is correct dat de meeste winkels de deuren openden maar sommigen stuurden wel bij tijdens weekend van het WK Wielrennen. “Ondanks de vorige berichtgeving hebben we de moeilijke beslissing genomen om onze winkels te sluiten op zondag 26 september”, liet Mertens Schoenen bijvoorbeeld weten. “De ervaring van de eerste drie wedstrijddagen van het WK wielrennen leerde ons dat de bezoekers van de stad Leuven tijdens deze vierdaagse weinig of geen oog hebben voor de nieuwe herfst- en wintercollecties. Ook met 293 jaar ervaring kan je de impact van een event fout inschatten op het bezoek aan onze winkels.” Andere zaken zoals bijvoorbeeld Brown Betty, Think Chocolate en De Theewinkel besloten meteen om te sluiten tijdens het WK. “Zoals men bij stad Leuven zegt, zijn de effecten van het WK op de handel moeilijk meetbaar. De omzetverliezen waren dat helaas wel”, laat eigenaar Johan Van Roost optekenen.

Handelaar Luc Caubergh van New Versailles bevestigt het omzetverlies maar sluit het zogenaamde WK-effect op langere termijn niet uit. “Het was een groot marketingsucces voor Leuven en het was unieke beleving. Zoveel is zeker”, aldus Caubergh. “Er gaan door dit WK wel klanten van verder komen naar Leuven maar we mogen niet vergeten dat we vooral moeten blijven mikken op klanten die van de directere omgeving komen. De focus blijven houden op de basis, dat is mijn boodschap. Hoe is het geweest voor de handel tijdens het WK? Niet goed want de mensen kwamen niet om te shoppen maar om naar de koers te kijken. Maar het is top geweest qua beleving en we hopen inderdaad op langere termijn-effect. We hadden misschien avondshopping kunnen doen maar dat is een idee voor de toekomst. Shoppen na het event en niet tijdens het event want dat is niet gebeurd. We zijn ook blij dat mensen vanaf nu kunnen shoppen zonder mondmasker. Dat is een goede zaak.”

Met dat laatste gegeven is Marc Van de Velde het volmondig eens. “Hallelujah, het mondmasker is weg. Dat zal shoppen veel aangenamer maken voor de klanten. Hopelijk keert het mondmasker nooit meer terug want iedereen was het meer dan beu”, aldus de voorzitter van Liefst Leuven. “Wat betreft de impact van het WK Wielrennen: tijdens event zelf was het geen goede zaak. Sommigen laten het over zich heen gaan en anderen klagen steen en been. Voor de horeca was het een ander verhaal want zij zagen wel veel klanten. Maar we verwachten wel een positieve invloed op termijn voor de handel. Dat hoor ik vaak. Leuven dagenlang wereldwijd in beeld geweest en dat een impact hebben op termijn. Wat gaat het opleveren op termijn? Moeilijk in te schatten op dit moment. Nu kijken we uit naar het Weekend van de Klant en laat ons ook niet vergeten dat Leuven gaststad is voor de Week van de Mode. We blijven positief want Leuven heeft veel troeven.”

Lees meer over