Stadspersoneel en -mandatarissen moeten duurzaam omgaan met dienstverplaatsingen

Station krijgt opknapbeurt
Leuven wil een klimaatneutrale stad worden. Het voert een ambitieus beleid waarbinnen ook de eigen organisatie niet vergeten wordt. Eén van de maatregelen om de CO2-uitstoot van de stadsorganisatie te verminderen, is zo duurzaam mogelijk omgaan met dienstverplaatsingen van stadspersoneel en -mandatarissen. De stad zet daarom nog meer in op videoconferenties, beperkt de verplaatsingen met het vliegtuig en waar vliegen niet vermeden kan worden, betaalt ze CO₂-compensatie.

Het nieuwe reisbeleid dat de stad lanceert zal de dienstverplaatsingen van stadspersoneel en -mandatarissen nog duurzamer maken en mee de CO₂-uitstoot van stadsorganisatie verkleinen. Het beleid rust op drie pijlers:

  • vergaderingen via video- en teleconferencing mogelijk maken;
  • trein- en busreizen als alternatief voor vliegreizen;
  • en CO₂-compensatie voor vliegtuigreizen.

David Dessers, schepen van klimaat en duurzaamheid: “De coronacrisis heeft de inburgering van video- en teleconferencing versneld. Onze medewerkers bouwden snel ervaring op met software om virtueel te vergaderen. We pasten ook de infrastructuur in verschillende vergaderzalen aan met een video- en teleconferencingsysteem.”

De ervaringen met televergaderen zijn zeer positief, maar soms blijft het zinvol om fysiek te vergaderen. Dan zal de stad bewust duurzaam met deze onvermijdbare verplaatsing omgaan. “Reizen met trein of bus genieten de voorkeur. In ons duurzaam reisbeleid namen we op dat dienstreizen naar locaties op minder dan 6 uur niet meer met het vliegtuig kunnen. Voor dienstreizen met een reistijd tussen de 6 en 10 uur, kan vliegen alleen als de verplaatsing met bus of trein een onevenredig verlies van tijd of middelen meebrengt. Sowieso betalen we een CO2-compensatie wanneer volgens deze regels de reis toch niet anders dan met het vliegtuig kan”, zegt schepen Dessers.