Stadsbestuur gaat nieuwe en grotere straatafvalbakken plaatsen in Leuvense huisstijl: kostprijs meer dan 2 miljoen euro

27 februari 2024 | 10u16 | Gepost door annpeeters
peukenzuiltjes
Om de afvalinzameling in straatafvalbakken op het openbaar domein te optimaliseren, wil de stad Leuven een raamovereenkomst afsluiten voor het leveren en plaatsen van straatafvalbakken. 

Het stadsbestuur trekt 2.045.000 euro inclusief btw uit voor het leveren en plaatsen van straatafvalbakken en herstellen van bedrukking op de behuizing, 65.000 euro, inclusief btw, voor het leveren van wisselstukken (scharnieren, sloten, voorfront, enzovoort) en 32.500 euro, inclusief btw, voor het leveren van toebehoren (asbak, binnenbak, enzovoort).

"Wij stellen de laatste jaren vast dat afvalbakken op een aantal plaatsen te klein zijn en daardoor een te hoge ledigingsfrequentie vragen. Dat maakt dat de afvalinzameling (en lediging) in straatafvalbakken op het openbaar terrein potentieel tot verbetering vertoont", zegt het stadsbestuur. 

Daarom wil het stadsbestuur geleidelijk de huidige vuilbakken vervangen door twee uniforme types straatafvalbakken, beiden uitgerust met een lichte kunststof binnenbak, aangepast aan de specifieke noden van de zone. De modellen van 40-50 liter en van 90-100 liter komen hiervoor in aanmerking. 

"Deze uniforme types van afvalbakken wil de stad ook een Leuvense look geven om de zichtbaarheid en de herkenbaarheid bij de burger aanzienlijk te verhogen. De vervanging van alle afvalbakken op het grondgebied van Leuven zal gebeuren in 5 fasen, verspreid over 5 jaar. Als richtlijn wordt meegegeven dat er in elke fase tussen 200 en 250 afvalbakken worden weggenomen en nieuwe worden geplaatst. Fase 1 en 2 situeren zich in Leuven centrum en de ring rond Leuven. Tijdens fase 3, 4 en 5 zullen de deelgemeenten aangepakt worden.

De raamovereenkomst heeft een looptijd van 15 jaar. 

Lees meer over