Stad gaat laadpalen plaatsen voor eigen vloot elektrische wagens

29 augustus 2022 | 23u46 | Gepost door annpeeters
Laadpaal voor elektrische wagen gestolen
De gemeenteraad keurde de gunningswijze, -voorwaarden en het budget goed voor het plaatsen van laadpalen voor wagens van stad Leuven.

Stad Leuven wil een raamovereenkomst afsluiten voor de aankoop, levering, plaatsing en onderhoud van laadpalen op eigen domein. Aangezien de huidige aangekochte wagens, tot en met de bestelwagens, allemaal elektrisch zijn, dringt de nood zich op om eigen laadinfrastructuur te voorzien. Er wordt hiervoor een bedrag van 368.783,80 euro, inclusief btw voorzien. 

Er zal na de gunning meteen een bestelling worden geplaatst van 10 laadpalen voor dienstvoertuigen op verschillende locaties:

- twee laadpalen op stadskantoor, Professor Van Overstraetenplein 1, 3000 Leuven;
- twee laadpalen op stadsreiniging, Aarschotsesteenweg 68, 3012 Leuven;
- twee laadpalen op groendienst: Willem Coosemansstraat 155 3010 Leuven;
- twee laadpalen op gebouwenbeheer: Kolonel Begaultlaan 47, 3012 Leuven;
- één laadpaal zwembad Kessel-Lo: Stadionlaan 4: 3010 Leuven;
- één laadpaal begraafplaats: Nieuwe Kerkhofdreef, 3001 Leuven.

Nadien zullen volgens de noden laadpalen worden bijgeplaatst. Het aantal palen voor dienstvoertuigen wordt tegen het einde van de opdracht (looptijd 4 jaren, jaarlijks opzegbaar) ingeschat op 25 palen in totaal.

Eventueel gebruik door stadspersoneel

Stad Leuven bekijkt de mogelijkheid om op termijn de laadpalen uit te rusten met een flexibel betaalsysteem, zodat personeelsleden de laadpalen tegen betaling kunnen gebruiken. Stad Leuven raamt het aantal palen voor personeelsleden indicatief op 10 laadpalen. 

Waarom niet voor alle Leuvenaars?

Er is nood aan laadpalen in Leuven, toch zullen inwoners in eerste instantie nog geen gebruik kunnen maken van deze laadpalen, zelfs niet na de werkuren. "Fluvius heeft al meer dan 100 laadpalen geplaatst op openbaar domein en autogebruikers hebben zelf ook al laadpalen geplaatst. We hopen dat mensen vooral thuis zullen laden of op semi-publieke plaatsen", zegt Groen Leuven. "Het stadsbestuur gaat laadpalen voor eigen gebruik plaatsen in en rond stadsgebouwen, en dat is voorlopig enkel voor de eigen vloot. Het is moeilijk om deze palen te delen met burgers, misschien op termijn wel met stadspersoneel. Later zal  eventueel bekeken worden of ook burgers gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld de laadpaal aan het zwembad van Kessel-Lo." De gemeenteraad keurde het N-VA-amendement hieromtrent unaniem goed.

Concessionaris

Binnenkort wordt er een concessionaris aangesteld die het alleenrecht heeft om op publiek domein laadpalen te plaatsen. De stad stapt mee in de concessie die de Vlaamse overheid in de markt heeft gezet. Een vaste laadpaalleverancier zal in Oost-Brabant en de Vlaamse rand laadpalen mogen plaatsen. "Binnen enkele weken weten we wie die leverancier is en hopen we op die manier een enorme versnelling te kunnen gaan maken met het plaatsen van laadpalen op het publieke domein. Maar thuisladen blijft de voorkeur hebben."

Lees meer over