Politieke commotie over zone 30 in heel Leuven: “Niet vervallen in fiets- of autofundamentalisme”

21 April 2021 | 09u00 | Gepost door passepartoutle…
zone 30
N-VA Leuven heeft ernstige bedenkingen bij de plannen van het stadsbestuur om de zone 30 uit te rollen over heel het grondgebied. “Een zone 30 op toegangswegen en grotere wegen? Daar bedanken wij voor”, klinkt het resoluut.

De stad Leuven gaat deze zomer een zone 30 invoeren over heel het grondgebied. Die zone is al een feit in het hart van de stad maar zou binnen enkele maanden dus ook uitgerold worden in de deelgemeenten. Dit alles om de verkeersveiligheid ten goede te komen maar het blijft maar de vraag of dat ook het geval is als auto’s en fietsers ongeveer even snel rijden. Oppositiepartij N-VA heeft nog meer bedenkingen bij de plannen van de stad Leuven. “Ook voor N-VA Leuven is verkeersveiligheid een prioriteit maar voor een zone 30 in het volledige Leuvense grondgebied passen wij. We hebben nood aan een evenwichtig en slim mobiliteitsplan waar iedere weggebruiker zijn of haar plaats vindt, zonder te vervallen in fiets- of autofundamentalisme. Voor ons is het dan ook belangrijk dat het mogelijk blijft om 50 km/u te rijden daar waar dit veilig kan, bijvoorbeeld op de belangrijkste toegangswegen en de Leuvense hoofdwegen”, aldus gemeenteraadslid Zeger Debyser.

Martelarenlaan

Grote bezorgdheid dus bij de Leuvense oppositiepartij maar de stad heeft zoals eerder aangekondigd niet de intentie om elke weg te herleiden naar 30 km/uur. Op de ring rond Leuven zou bijvoorbeeld 50 km/uur behouden blijven. De algemene regel is wel dat 30 km/uur de norm wordt in de bebouwde kom en een hogere snelheid de uitzondering. Daarbij is het niet onbelangrijk te vermelden dat de bebouwde kom uitgebreid zal worden door het stadsbestuur. N-VA houdt de vinger alvast aan de pols. “Enigszins verontrust door de communicatie van de schepen vroegen wij inmiddels de concrete plannen op en tot onze grote opluchting blijkt dat het verhaal dan toch iets genuanceerder te zijn”, zegt gemeenteraadslid Debyser. “Zo zou de zone 30 weliswaar worden uitgebreid maar het zou in de toekomst toch ook mogelijk blijven om op de belangrijkste toegangswegen en grotere wegen zoals bijvoorbeeld de Martelarenlaan en de Naamsesteenweg gewoon 50 km/u te blijven rijden. Toch blijven we een beetje in onze maag zitten met de kwestie want waarom communiceert schepen Dessers (Groen) dan dat het hele grondgebied een zone 30 zal worden? We blijven er in elk geval over waken dat het zo’n vaart niet zal lopen. De verkeersveiligheid moet centraal blijven staan bij het nemen van beslissingen en niet de ideologische strijd tegen de wagen.”

Lees meer over