Overleg Buurtcomités Kessel-Lo: "Mobiliteitsplan voor Kessel-Lo brengt niet verhoopte oplossing"

D Remyplein

Het mobiliteitsplan voor Kessel-Lo heeft volgens Het Overleg Buurtcomités Kessel-Lo (OBK) niet de verhoopte oplossing gebracht voor het verkeersinfarct dat de deelgemeente al decennialang in zijn greep houdt. 

"Het mobiliteitsplan was te beperkt van opzet; de verkeersstroom werd verschoven maar niet ten gronde aangepakt", zeggen Herman Kets en Patrick Vanderhulst van Overleg Buurtcomites Kessel-Lo. "Er is nood aan meer fundamentele ingrepen om het mobiliteitsprobleem op te lossen en tegelijkertijd de leefbaarheid te verbeteren. Het ontbreekt aan een duidelijke visie."

Woonstraten
"Het doorgaand verkeer wordt, nog meer dan vroeger al het geval was, geleid door woonstraten van Kessel-Lo (Leuvensestraat, De Becker-Remyplein, Gemeentestraat, Eenmeilaan, Werkhuizenstraat, Elf Novemberlaan, Jozef-Wautersstraat, Koning Albertlaan, Lange Lostraat…).Dit staat haaks op een modern stads- en mobiliteitsbeleid, waarbij men de centra van de gemeenten zoveel mogelijk autoluw probeert te maken."

Sluiproutes moeten weggewerkt worden

"Wij blijven vragen naar maatregelen om de resterende sluiproutes weg te werken en op die manier de bestaande en nieuwe pineutstraten te ontlasten. Daarnaast lanceert OBK ook twee nieuwe ideeën: enerzijds een grondige heraanleg van het De Becker-Remyplein - inclusief het verleggen van de verkeersstromen naar de grote assen - en anderzijds de aanleg van een fietssnelweg die de Diestsesteenweg en de Tiensesteenweg verbindt, parallel met de Lange Lostraat, op de grens met Pellenberg."

De Becker-Remyplein, een autoluw hart voor Kessel-Lo

"Het De Becker-Remyplein biedt een treurige aanblik. Dit grote plein in de woonbuurten van Kessel-Lo is een stenen vlakte. Het wordt gebruikt als parkeerplaats en hoofdweg voor doorgaand verkeer waar men meer auto’s dan mensen ontmoet. Het is precies in deze buurt dat de slechtste luchtkwaliteit van Kessel-Lo wordt opgetekend. Het onderzoek ‘CurieuzeNeuzen’ gaf de lucht op deze plek het etiket ‘zeer slecht’. Nochtans heeft de stad de mond vol van groene pleinen als ontmoetingsplaatsen en schaduwrijke plekken tijdens de hete zomermaanden, tevens buffers voor de klimaatverandering. Hier volstaat geen kleine opfrissing; alleen een grote ingreep, waarbij ook de verkeersstroom wordt afgeleid langs de grote assen (Aarschotsesteenweg, Vuurkruisenlaan, Diestsesteenweg) kan soelaas bieden."

Verkeer ondergronds
"Eventueel kan men onderzoeken of het doorgaand verkeer in de omgeving van de kop van Kessel-Lo ondergronds kan worden geleid. Men kan daarbij werken met het natuurlijke hoogteverschil. Een oplossing die te vergelijken is met wat in de stationsbuurt gebeurd is. Het plan voor de inrichting van de Kop van Kessel-Lo is een uitgelezen kans om deze visie in de praktijk te brengen. De inrichting van de weg moet zorgen voor een optimale doorstroming van het doorgaand verkeer, zodat de toegang langs de Leuvensestraat voorbehouden blijft voor lokaal verkeer. Bovengronds kan er dan gezorgd worden voor een comfortabele, conflictvrije oversteekplaats voor voetgangers en fietsers, een blinde vlek in de huidige verkeerssituatie."

Nieuwe noord-zuid-fietsroute
"Ook in het deel van Kessel-Lo tussen de Diestse- en de Tiensesteenweg liggen nog mogelijkheden voor een grondige verbetering. Ook hier is het tijd om de overblijvende sluiproutes door te knippen en alternatieven uit te bouwen, zoals een knip op het Pachthof."

 Het OBK suggereert, parallel met die bestaande voorstellen, om een nieuwe fietsroute aan te leggen die de Diestsesteenweg verbindt met de Tiensesteenweg en met de fietsroute F24. "Die nieuwe as zou een alternatief bieden voor een groot deel van het sluipverkeer op de Lange Lostraat, onder andere voor mensen die de bedrijven op de Tiensesteenweg of in Haasrode als bestemming hebben. De snelle opkomst van elektrische fietsen van de laatste jaren maakt zo’n verbinding haalbaar voor veel fietsers, ondanks de helling die zo’n route zou overbruggen. Dit tracé veronderstelt overleg met Lubbeek en Bierbeek."

"De laatste decennia is er heel veel geïnvesteerd in de Leuvense binnenstad. In Kessel-Lo weegt het verkeersprobleem daarentegen nog steeds zwaar op de leefbaarheid van de bewoners. Het wordt dringend tijd voor een inhaaloperatie. Dat kan enkel door maatregelen die de verkeersdruk naar beneden halen."

Lees meer over