OHL wil ecologische voetafdruk verkleinen en vraagt supporters om te voet of met de fiets te komen

OHL
OH Leuven speelt op zondag 19 maart de topwedstrijd tegen RSC Anderlecht. Deze wedstrijd is niet enkel belangrijk voor een plaats in de top acht. Deze wedstrijd wordt omgedoopt tot Game for the Future. 

OH Leuven wil meer zijn dan een voetbalclub. "Wij vinden het belangrijk om een positieve impact te hebben op de samenleving. De impact op het klimaat is daar een groot onderdeel van. We willen als voetbalclub onze verantwoordelijkheid nemen en bekijken wat de impact van een voetbalwedstrijd is op het klimaat en hoe we deze kunnen verkleinen. We zien dit als een eerste stap richting een CO2-neutraal evenement. We hopen hieruit lessen te trekken. Voor ons als club, maar ook voor andere clubs, sportorganisaties en supporters in België om in de toekomst de impact op het milieu van (sport)evenementen te verkleinen", zegt Filip Van Doorslaer, persverantwoordelijke van OHL.

"Om gerichte acties te kunnen ondernemen zijn we gestart met de uitstoot van de vorige thuiswedstrijd tegen RSC Anderlecht van 26 februari 2022 in kaart te brengen. Deze uitstoot bedroeg 37,5 ton CO2. Dit is vergelijkbaar met de uitstoot van het verwarmen van 11 Leuvense huishoudens voor één jaar of 180.000 kilometer rijden met een benzineauto. De uitstoot van de Premier League topper tussen Tottenham en Chelsea bedroeg maar liefst 800 ton CO2", aldus Van Doorslaer.

"Uit de analyse van de vorige wedstrijd tegen RSCA bleek dat de indirecte uitstoot van mobiliteit en catering de grootste impact hadden op de totale uitstoot van de voetbalmatch. Ook de directe uitstoot door energieverbruik in het stadion speelt een grote rol. De impact van afval is in verhouding beperkt qua CO2-uitstoot, maar wel relevant op het gebied van circulariteit. Daarom hebben we ons gefocust op deze vier pijlers om de ‘Game For The Future’ te organiseren en zo de impact op het milieu en klimaat te verkleinen. Dit dankzij de steun van Eneco, Futureproofed, Leuven 2030 en de Pro League", zegt Van Doorslaer.

Mobiliteit

De grootste impact op de ecologische voetafdruk van een voetbalwedstrijd bij OH Leuven is de mobiliteit. Dit komt neer op 66 procent van de totale uitstoot. De vorige wedstrijd tegen RSCA kwamen 1.230 van de 8.197 aanwezige supporters met de fiets. 

"Het mogelijk maken van duurzame vervoersmiddelen voor onze supporters, en dus het reduceren van het aantal autoverplaatsingen, is de grootste uitdaging. Hiervoor wil OH Leuven structureel inzetten op mobiliteit. Om de grootste impact te hebben, gaan we massaal inzetten om zoveel mogelijk supporters met de fiets, te voet of het openbaar vervoer naar het stadion te krijgen, inclusief de business klanten, leveranciers en medewerkers. Om al deze fietsen te kunnen plaatsen, breiden we voor deze wedstrijd onze fietsenparking fors uit", vertelt Van Doorslaer.

OH Leuven wil de supporters daarom motiveren om duurzaam te reizen en dus met de fiets, te voet of met het openbaar vervoer naar Den Dreef te komen. Bij het binnenkomen van het stadion, ontvangen al deze supporters een gratis drankje. "Als het niet mogelijk is om met de fiets naar het stadion te komen, vragen we om zoveel te carpoolen of met een elektrische wagen te komen. Ook de spelers komen naar deze wedstrijd met een elektrische bus", meent Van Doorslaer.

Catering

Een andere grote impact op de ecologische voetafdruk is catering. Dit zowel in de hamburgerkramen rond het stadion als in de hospitality area’s. De totale uitstoot van catering op een voetbalwedstrijd van OH Leuven bedraagt 9,24 ton CO2, of 25% procent van het totale plaatje.

"Om onze impact te reduceren maken we een onderscheid tussen de catering in de hospitality area’s en de kramen rond het stadion. Onze business klanten hebben de keuze uit een driegangenmenu of een vijfgangenmenu voor de wedstrijd. Om de uitstoot te reduceren kiezen we bij twee gangen voor een vegetarisch alternatief. Voor de niet-vegetarische gang(en) kiezen we voor een lekker en lokaal gerecht. De hamburgerkramen rond het King Power at Den Dreef Stadion serveren naast de gebruikelijke hamburgers ook een vegetarisch alternatief. De impact van een vegetarisch alternatief is 20 keer lager dan een gewone hamburger", weet Van Doorslaer.

Energie

Een andere belangrijke pijler is het energieverbruik. Het King Power at Den Dreef Stadion is al uiterst duurzaam met de 582 zonnepanelen op het dak van Tribune 3. Tijdens de vorige thuiswedstrijd tegen RSC Anderlecht zorgden deze zonnepanelen voor 489 kWh opgewekte elektriciteit. Hiernaast is alle overige aangekochte elektriciteit volledig groen en lokaal opgewekt.

"We hebben een aanvraag ingediend bij de kalendercommissie van de Pro League om de wedstrijd overdag te spelen. Hierdoor kunnen we onze impact (stadionverlichting, veldverlichting, ledboarding, …) voor deze wedstrijd optimaliseren doordat we gebruik kunnen maken van de opgewekte elektriciteit van de zonnepanelen", geeft Van Doorslaer mee.

Afval

"De laatste pijler waar we op werken is het verminderen, sorteren en verwerken van afval. Tijdens en na de wedstrijd is er zoals op alle andere wedstrijden een ecoteam in de weer om al het afval in en rond het King Power at Den Dreef Stadion op te ruimen en te sorteren", zegt Van Doorslaer.

Vanaf volgend voetbalsezioen gaat er ook een nieuw Koninklijk Besluit in uitvoering waardoor het bier moet uitgeschonken worden in herbruikbare bekers. "Onze kledingpartner Stanno heeft een 100 procent gerecycleerde kledinglijn waar de A-ploeg in traint", besluit Van Doorslaer.

Lees meer over