N-VA Leuven vraagt betere opvolging en beter onderhoud van gedane fiets­investeringen

Fietsen N-VA
Terwijl het stadsbestuur met veel toeters en bellen uitpakte met fietsherstelzuilen (oktober 2018) en deelbakfietsen (juli 2020) in Leuven, blijkt dat ondertussen nog slechts 3 van de 4 fietsherstelzuilen operationeel zijn, dat het niet meer mogelijk is je band op te pompen aan de resterende fietsherstelzuilen en dat de deelbakfietsen, die onbeschut staan, gedurende de zomer heel vaak defect waren. Ook over de kwaliteit van de fietsherstellingen onder het De Somerplein regent het inmiddels klachten… Er is dus nog veel werk om van Leuven een echte fietsstad te maken.

De N-VA fractie vraag daarom dat de herstelzuilen nog deze maand hersteld worden, dat het stadsbestuur een onderhoudscontract afsluit zodat in de toekomst fietsende Leuvenaars hun banden kunnen oppompen aan de zuilen. Daarnaast vraagt N-VA een deelbakfietsstalling en een meting en opvolging van de klantentevredenheid over de dienstverlening in de fietsenparking De Somer.

Uit het antwoord op een schriftelijke vraag van N-VA naar de oorzaak van deze problemen, is gebleken dat zowel de fietsherstelzuilen als deelbakfietsen werden gegund zonder onderhoudscontract: “Door de hoge frequentie van defecten aan de fietspompen en het gebrek aan onderhoudscontract werd daarom besloten de fietspompen die niet door onze eigen diensten hersteld konden worden, te verwijderen van het openbaar domein,” staat in het antwoord van de stad te lezen. Bovendien blijken 4 van de 9 deelbakfietsen in de zomer lange tijd defect geweest te zijn. Hier klinkt het bij de stad: “Voor het mechanisme van elke fiets, zeker een e-fiets, zou het inderdaad beter zijn om deze beschut te plaatsen, zodat de impact van weersomstandigheden beperkt wordt. Het idee kan, ons inziens, wel meegenomen worden naar de toekomst en na te denken over een overkapping.”

Verder zijn er volgens N-VA problemen met de dienstverlening in de fietsenparking onder het De Somerplein: “De fietsenparking heeft een handig fietspunt met dezelfde openingsuren, maar vaak word je met een probleem aan je fiets wandelen gestuurd. Je moet de volgende dag maar terugkomen (en betalen voor een overnachting in de parking). De volgende dag krijg je echter een ander smoesje te horen. De fietsen die na aandringen dan toch onder handen genomen worden, zijn er nadien vaak slechter aan toe dan tevoren. Dit is werkelijk ongehoord voor een dienstverlening waar de stad zo veel geld voor betaalt.”

“Als fietsers steunen wij de fietsinitiatieven. Wel is het belangrijk dat dergelijke initiatieven ook goed worden uitgevoerd en opgevolgd. Het kan immers niet de bedoeling zijn om eerst belastinggeld te investeren in fietsinfrastructuur om die vervolgens te laten verkommeren. Een onderhoudscontract, een deelbakfietsstalling en een opvolging van de dienstverlening, zo moeilijk kan dat toch niet zijn?”

Lees meer over