Meningen over impact WK zijn verdeeld bij handelaars: “Kleurrijke wimpels lossen het probleem van leegstand niet op"

23 september 2021 | 10u28 | Gepost door passepartoutle…
wk wielrennen
WK
Dat het WK Wielrennen in Leuven impact heeft, kan niemand ontkennen maar is het sop de kool waard? De stad Leuven investeerde 1,5 miljoen euro om de finish binnen te halen en het valt moeilijk te becijferen of dat geld ooit terug zal keren –al dan niet in een veelvoud- naar de stad. Feit is alleszins dat de meningen verdeeld zijn bij de lokale handelaars en sommigen sluiten zelfs de deuren.

Over het wereldkampioenschap wielrennen kan je veel zeggen en schrijven maar één ding is zeker: het WK Wielrennen zet Leuven een week lang op de wereldkaart. Daar hangt uiteraard een prijskaartje aan vast en dat bedraagt ruim 21 miljoen euro. Vlaanderen betaalt de helft en de vier gaststeden doen ook een duit in het zakje. Voor Knokke-Heist (230.000 euro) en Brugge (300.000 euro) gaat het nog om relatief kleine bedragen maar Antwerpen en Leuven moeten dieper in de portefeuille tasten met respectievelijk 800.000 euro en 1,5 miljoen euro. Voor alle duidelijkheid: de kosten die lokaal worden gemaakt –zoals bijvoorbeeld de inzet van stadspersoneel of de opsmuk van pleinen- zijn niet meegeteld in eerder genoemde bedragen.

Is het sop de kool waard en is het WK Wielrennen nu een goede zaak voor de lokale handel of valt dat een beetje tegen? Conclusie is dat het WK-effect nooit echt gemeten kan worden maar inzake citymarketing zal er wel degelijk een effect zijn op de langere termijn. “Het WK zal Leuven zeker in de kijker zetten maar dat is niet per definitie in het voordeel van de lokale handelaars. Laat ons zeker uitkijken naar het volksfeest dat het wereldkampioenschap wielrennen met zich mee zal brengen maar laat ons ook niet vergeten dat het verwijderen van ‘Te Huur’-bordjes en het hangen van kleurrijke wimpels in leegstaande winkelpanden het probleem niet laat verdwijnen. Het imago tijdelijk oppoetsen in begrijpelijk maar geen wonderoplossing voor de groeiende leegstand in Leuven”, laat gemeenteraadslid en federaal parlementslid Katrien Houtmeyers (N-VA) optekenen. Wat die leegstand betreft komen er zowel van Liefst Leuven als van schepen van Handel Johan Geleyns signalen dat het weer de goede richting uitgaat in Leuven maar cijfers om die stelling te bevestigen zijn voorlopig niet beschikbaar.

Schepen van Handel Johan Geleyns (CD&V) liet wel al weten dat het WK Wielrennen geen topkassa zal genereren bij de handelaars in de stad maar dat de organisatie van een wereldevent zoals het WK op lange termijn wel ten goede zal komen aan Leuven, niet enkel aan de handel maar ook aan de horeca. Meer toerisme zou wat dat betreft één van de hefbomen moeten worden maar dat effect in cijfers omzetten, is een bijzonder moeilijke oefening. Met die wetenschap in het achterhoofd besloten enkele handels- en horecazaken in Leuven die niet meteen op een primaire locatie langs het parcours liggen om de deuren gesloten te houden tijdens het WK Wielrennen. Capital 88 in de Fonteinstraat is er eentje van: “We blijven dicht want niemand geraakt bij ons van 6 tot 20 uur”, klinkt het. “Bovendien worden alle deliverydiensten grondig verstoord door de genomen verkeersmaatregelen. We wilden eerst nog open doen voor toeschouwers die door de stad wandelen maar de stad Leuven verbiedt alle verwijzingsborden op straat. We hebben hiervoor meermaals telefonisch contact genomen. We gaan dus pas weer open vanaf dinsdag en excuseren ons hiervoor bij de klanten.” Ook andere zaken zoals bijvoorbeeld Convento en De Witte Duif houden de deuren gesloten tijdens het WK Wielrennen in Leuven maar de lijst van uitbaters die eieren voor hun geld kiezen is ongetwijfeld nog langer.

Eindconclusie is dat het grootste event ooit in Leuven wellicht een goede zaak is voor het merendeel van de horecazaken in het hart van de stad en zeker voor de zaken die in de onmiddellijke omgeving van het parcours liggen, al blijft het nog een vraagteken of mensen veel gaan consumeren dit weekend. Het zou ook kunnen dat ze hardnekkig vasthouden aan het plekje dat ze hebben veroverd, zeker tijdens de wedstrijden. Voor de handel zal het alvast geen topweekend worden want bezoekers van het WK sleuren niet graag met winkelzakken door een zee van mensen en reguliere klanten geven door de moeilijke bereikbaarheid van Leuven simpelweg forfait. Er worden op enkele uitzonderingen na dan ook geen topkassa’s verwacht in de lokale handel. Eindconclusie? Het WK Wielrennen is een hit wat citymarketing betreft maar het directe effect op de inkomsten van de lokale handel en horeca is niet uitzonderlijk groot en soms zelfs heel beperkt, tenzij je op een toplocatie langs het parcours ligt met je zaak.

Lees meer over