Meer dan 85% niet akkoord met zone 30 in Leuvense deelgemeenten

Het eerste bord van de uitgebreide zone 30 in Kessel-Lo.

Het draagvlak voor een zone 30 over het hele Leuvense grondgebied, is klein. Dat blijkt althans uit de resultaten van onze poll over de zone 30. Er werden 5.721 stemmen uitgebracht op de stelling ‘Is zone 30 op het volledige Leuvens grondgebied nodig?’. 4.881 stemmen daarvan gingen naar ‘nee, absoluut niet’, 840 naar ‘ja, absoluut’.

Sinds vorige week is 30 km/uur de regel in Kessel-Lo. De andere deelgemeenten, Heverlee, Wijgmaal en Wilsele zijn binnenkort aan de beurt. 

“Heel Leuven wordt één grote zone 30. Nu telt Leuven 167 km aan wegen waar de snelheid begrensd is tot 30 km per uur. Dankzij de uitgebreide zone 30 loopt die afstand op tot 370 km, meer dan een verdubbeling. Op belangrijke verbindingswegen blijft een maximumsnelheid van 50 of 70 km per uur mogelijk, maar enkel op plaatsen waar er een fietspad ligt, bijvoorbeeld op de grote steenwegen en de ring. In Kessel-Lo zijn dat bijvoorbeeld de Diestse- en de Tiensesteenweg en de Eénmeilaan. De maximumsnelheid in woonerven blijft beperkt tot 20 km per uur”, zeggen schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen) en schepen van Openbare Werken Dirk Vansina (CD&V).

Uit de resultaten van onze poll blijkt dat 85,3 procent van de stemmers een zone 30 op het volledige Leuvense grondgebied niet nodig acht. 14,7 procent is dat idee wel genegen. Een greep uit de reacties:

“Op sommige plaatsen vind ik 30 km/uur prima. Denk aan schoolomgeving, woonwijken ed. Net van de Diestsesteenweg de Platte-Lostraat ingereden naar huis en ik zie niet in waarom je daar niet gewoon 50 km/uur kan doen. Beetje overdreven allemaal... Maar ik woon nu dus midden in een zone 30. Mijn woon/werkverkeer zal 10 min langer in beslag nemen vanaf nu en de snelheidsboetes gaan hier regelmatig in de bus vallen vrees ik”, klinkt het bij Lanie Malliet.

De stelling dat de zone 30 voornamelijk een manier is om geld in het laatje te brengen, komt vaak terug. Zo ook bij Christel Laeremans. “Dit heeft niks met veiligheid te maken maar enkel met geld. Meer boetes = kassa kassa”, klinkt het. “Heb respect voor schoolomgeving en plaatsen waar het te druk is maar laat rijden waar je kan rijden”, zegt Philip Verschueren dan weer.

Jeannine Demarsin vindt de uitbreiding van de zone 30 naar de deelgemeenten niet nodig. “In de stad Leuven wel, maar niet op heel het Leuvens grondgebied”.

Dat Leuven alsmaar moeilijker bereikbaar wordt, is een argument dat vaak terugkomt.  “Eergisteren hebben we het onderschat.  We hadden 2 uur tijd en dachten dus een uurtje wat winkels binnen te gaan. Het is dankzij de trage baan nu al een op en af geworden en het voornemen dat we volgende keer naar Aarschot gaan”, laat Melissa Vallons weten. Een andere vaak gehoorde opmerking is dat er daardoor ook meer leegstand in de stad komt.