Leuvense Sint-Pieterskerk krijgt Belgische primeur met HoloLens 2

Sint-Pieterskerk
De Leuvense Sint-Pieterskerk zien branden, wandelen langs Jezus en zijn apostelen of de beenderen van de allereerste Hertog van Brabant van dichtbij bekijken: het kan vanaf vandaag met de HoloLens 2 van Microsoft. Het is de eerste keer dat het mixed reality toestel in België gebruikt wordt in een museumcontext. Nog voor de beleving voor het publiek werd opengesteld, won het al meteen goud bij de Muse Creative Awards in Nederland.

De Sint-Pieterskerk in Leuven is een hoogtepunt van Brabantse gotiek. Na een jarenlange restauratie is ze sinds dit voorjaar weer in haar volle glorie te bezichtigen. Het Leuvense museum M beheert de kunstschatten van de kerk, met als blikvanger ‘Het Laatste Avondmaal’ van de Vlaamse Meester Dieric Bouts.

Slimme bril

M wilde de verhalen rond die kunstschatten op een immersieve en intuïtieve manier vertellen, zonder fysieke ingrepen te doen in het historische gebouw. Daarom ontwikkelde het samen met het Amsterdamse Studio Louter een innovatieve bezoekersbeleving voor de HoloLens 2 van Microsoft: bij twaalf topstukken zie je spectaculaire 3D-beelden en animaties, terwijl je via de speakertjes bijkomende uitleg krijgt.

De HoloLens 2 biedt niet alleen de mogelijkheid om naadloos mixed reality toe te voegen aan de echte wereld, ze valt dankzij de intuïtieve interface ook makkelijk te bedienen door jong en oud. Bovendien hoef je geen toestel meer vast te houden of een koptelefoon op te doen.

“Met de HoloLens kunnen we écht verbazingwekkende ervaringen creëren. De technologie transformeert de manier waarop we werken, leren, gamen en natuurlijk ook cultuur ervaren. Meestal wordt hij ingezet binnen bedrijven of productie-omgevingen en wordt hij gebruikt door profielen zoals dokters, ingenieurs of onderhoudstechnici. Met de HoloLens-technologie kunnen zij namelijk ergonomischer werken, vanop afstand specialisten naar een probleem laten kijken, efficiëntere onderhoudsbeurten doen, etc. Deze samenwerking is uitzonderlijk omdat voor één keer consumenten ook de HoloLens zullen kunnen uitproberen en de mogelijkheden van deze technologie ervaren”, zegt Nick Trogh van Microsoft.

Immersieve ervaring

“M ontwikkelde samen met Studio Louter een unieke en innovatieve bezoekersbeleving voor de HoloLens: bij twaalf topstukken krijg je spectaculaire 3D-beelden en animaties te zien. De tour van de Sint-Pieterskerk wordt zo een unieke beleving, die je volledig onderdompelt in de geschiedenis van de werken en van het gebouw. Je kan gewoon door het topstuk ‘Het Laatste Avondmaal’ langs Jezus en zijn apostelen heen wandelen”, vertelt curator Peter Carpreau. 

Studio Louter ontwikkelde de applicatie voor de Sint-Pieterskerk in Unity met behulp van de Mixed Reality-toolkit versie 2.5. Ze maakten ook gebruik van Maya en Cinema4s voor de 3D-modellen en Adobe-programma’s voor de overige visuals. 

“M Leuven heeft ons de uitdaging gegeven om verhalen te ontsluiten zonder fysieke ingrepen te doen in de actief gebruikte Sint-Pieterskerk te Leuven. De HoloLens 2 biedt ons de mogelijkheid om die verhalen te vertellen op een immersieve en intuïtieve manier”, zegt Juliette Lindhout bij Studio Louter. “Daarnaast is de interface van de Hololens 2 zo gebruiksvriendelijk dat de mixed reality bril door jong en oud makkelijk te besturen is. Gebruikers hoeven geen device meer vast te houden of een koptelefoon op te doen om een andere werkelijkheid te ervaren. Ze dragen één device waarin alles geïntegreerd is. Je hebt nauwelijks in de gaten dat augmented reality wordt toegevoegd aan de echte werkelijkheid. Het is de ultieme mixed reality-beleving.”

Het werk van Studio Louter won alvast goud op de Muse Creative Awards, een internationale wedstrijd die originele, ingenieuze concepten beoordeelt.

Foto: Dirk Leemans

Lees meer over